Bemanning

Wij: José (70)  en Jan (68) zeilen al ruim 45jaar.

bemanningHet bekende begin een klein bootje daarna steeds grotere meest 2e hands schepen en een aantal casco's zowel in staal, aluminium als polyester afgebouwd. Zowel scherpe jachten, kimkieler en platbodems.

Zo ook het vaargebied, het Zwarte water bij Zwolle, Giethoornse plassen, Friese Meren, IJsselmeer, Wadden, Noordzee, Oostzee en Middellandse Zee (via de Franse kanalen).

De vorige boot, een 28 ft aluminium multiknik zeilspant naar een ontwerp van D. Koopmans sr., heeft ons ruim 12 jaar veel genoegen verschaft, nog bijna geheel kaal van binnen en met een campingsetje aan de zijkant opgehangen, een paar matrassen en vouwkratten zeilden we al naar Vlieland, door de jaren heen werd het langzamerhand comfortabeler en de reizen verder weg. Met in 2004 een grote tocht naar de Middellandse Zee via de Franse kanalen. Een uitgebreid verslag is daarvan is beschikbaar, klik hier om daar kennis van te nemen.

Al langer droomden we van rechtop zeilen, droogvallen en veel ruimte en comfort. We hebben vanwege  pensioenering veel tijd die we graag op het water doorbrengen. Van de multihulls hadden de trimaran Dragonfly 920 en een catamaran Prout onze voorkeur. De dragonfly vanwege zijn snelheid, de sensatie daarvan die we 1 x hebben mogen beleven is ons sterk bij gebleven maar wat ruimte betreft toch te krap en kreeg de Prout sterk de overhand, helaas een mindere zeilcapaciteit maar veel comfort.

Gezien het aanbod van 2e hands schepen werd al snel duidelijk dat we het verdere weg moesten zoeken m.n. in Engeland is een redelijk aanbod, echt voordelige aanbiedingen zijn er in Griekenland of nog verder weg maar dan zul je de boot zelf naar Nederland moeten halen of daar laten liggen. De transportkosten zijn onevenredig hoog.

De Chat-eau had al langer onze belangstelling maar de vraagprijs was fors, het is één van de laatste Prout Event 34 uit de productie toen op Canvey Island (Essex), gebouwd in 1995 en gekocht als casco door de verkoper. Deze heeft de boot professioneel laten afbouwen waarmee deze een redelijk moderne (lichte) uitstraling heeft. Eind 2008 stak het recessie spook de kop op en bleek de verkoper bereid tot een aanzienlijke prijsverlaging daarbij hadden we in december het geluk dat het engelse pond ook nog eens fors devalueerde t.o.v. de euro, daarme hebben we voor een vriendelijke prijs een mooi en zoals het er naar uitziet (keuringsrapport) een goed schip.

Een aantal wensen zijn al vervuld zo heben we al, een kaartplottertje bij de stuurstand, de zeilgaderobe is uitegbereid met een (2e hands) fok en genaker, voor een lang seizoen hebben we een oliekacheltje (Tonsun) aangeschaft, iets minder gemakkelijk als een verwarmingssyteem maar wel heerlijke warmte en de ruimte is groot genoeg om de kachel neer te zetten . We liggen nu voor het 4e jaar in Lelystad waar we een geschikt plek hebben gevonden aan de polderkant op het bedrijven terrein Noordersluis en dat bevalt prima.