Franse kanalen en Cote d'Azur 2004

Vakantie 2004 via de Franse kanalen naar de Middellandse zee 
Deel 1 - van Niftrik tot aan de Middellandse zee

Niftrik

Op 31 maart rond 10.00 uur vertrekken we uit de haven van de Batavier. De dagen voorafgaand zijn we druk geweest met het in het water laten van de boot, de laatste klusjes en het inpakken voor de lange reis. Het is prachtig weer, dat maakte de laatste dagen aangenaam vertoeven in de haven.

Maastricht

We zijn echte kilometervreters (op kanalen zijn het geen mijlen) geworden, na 3 dagen zij we al in Maastricht. Helaas met amper 10 km van de 160 gezeild. De 2e dag was een ongeluksdag het begon direct al na vertrek, de afdichtingring van het oliefilter stuk. Bij de vervanging de zaak te vast aangedraaid, met als gevolg de helft van de olie in de bilge. Gelukkig konden vrij gemakkelijk aan een nieuwe komen en onze weg vervolgen. Nog maar net bekomen van alle stress, ter hoogte van Venlo, de dieseltank leeg. We haalden het net niet om de vluchthaven in te gaan en moest er midden op de Maas een reserve tank te worden geleegd. Overigens bijna elk jaar aan het begin van onze vakanties hebben we motorproblemen en leert de ervaring dat we het ergste nu gehad hebben.  
Een echte meevaller was de eigen gemaakte zonne/regen tent, deze past goed en staat prima. De verwachting is dat we er nog heel veel plezier van zullen hebben. Tot nu toe hebben we vooral zon gehad.
In de passantenhaven van Neer, welke zeer verzorgd is, hadden we pracht plaats langs een groen walletje waar we van de Kaaiman een echte motorboot hebben gemaakt. De zeilen in de zakken en de mast geheel plat met daarop gebonden de giek en de spinakerboom. In Maasbracht hebben we samen met vrienden nog lekker gegeten en ook afscheid van hen genomen. Langzamerhand begint het door te dringen dat we aan een heel lange tocht bezig zijn. 
Zaterdag 3 april, het waait erg hard, donkere luchten trekken over, gelukkig laat de zon zich ook zien. Een mooie dag om in Maastricht te blijven, boodschappen doen en met veel moeite een internetcafé vinden waar je ook kunt uploaden. Uiteindelijk is het gelukt, tijdens het zoeken hebben we volop de stad kunnen verkennen, tenslotte nog een tankje gasolie en we zijn klaar voor de volgende dag. 
Zondag, aanvankelijk regen maar bij de sluis de Lanaye komt de zon door, we melden ons aan en krijgen voor € 1,05 en 2 facturen het recht om de Belgische wateren te bevaren, dom genoeg antwoord ik op de vraag, waar naar toe, Huy er van uitgaande dat het om ons doel ging van die dag, later bleek dat ik na Huy opnieuw € 1,05 moest betalen voor de rest van de vaarroute naar Givet, dit had ook direct op kunnen geven. Bij diverse sluizen moet je de trap op naar het bureau om een stempeltje te halen. Vaak lukte dat tijdens de wachttijd en klauterde Jan menig trapje op om de Belgen tevreden te houden.

Luik

Ons doel Huy bleek die dag niet haalbaar omdat er aan de sluis na Luik werd gewerkt en meerden we om 12.00 uur in Luik af, waar we nog konden genieten van een zondagsmarkt in een warm zonnetje. 
Maandag 5 april we moeten nog tot 12 uur wachten voordat de sluis zover is, dit deel van de Maas na Luik is afschuwelijk, ontzettend smerige industrie die letterlijk zwart ziet van de viezigheid. Het industriegebied, later wel wat schoner, houdt aan tot Huy, daarna krijgen we het idee dat we in de Ardennen varen. Allengs wordt de natuur steeds mooier maar het weer blijft  koud, guur en nat. Gelukkig ook zonnige perioden maar vooral door de onaangename temperatuur willen zo snel mogelijk naar het zuiden. Na een onrustige avond aan de kade van Andenne, door de toch nog redelijk drukke scheepvaart, varen we in 1 ruk door naar Dinant. Vanaf het water zien we het mooie van Namen maar we stoppen niet we pakken daarna nog 7 sluizen en belanden in Dinant, hartje stad. De touwen zijn nauwelijks vast gemaakt of men komt al liggeld innen (€ 7,50) zonder voorzieningen, dus we blijven maar 1 nacht. De volgende morgen al weer om 9 uur op pad, het weer is bar slecht, de omgeving vergoedt veel.

 

Frankrijk lonkt en om 12 uur passeren we de grens België/Frankrijk en kopen we ons kanalenvignet in ons optimisme lijkt een 30 dagen vignet € 78,- voldoende. Achteraf hadden we voor € 30,- meer beter een jaar vignet kunnen kopen. Ook de besparing op de brandstof gaat aan onze neus voorbij, het laatste benzinestation voor de grens is gesloten.