Denemarken 2011

Artikelindex

Bundeling van vakantieblog 2011

5 juni 2011 start onze vakantie en willen we proberen via een zgn. blog functie de website up to date te houden. Dat hangt wel af van de internet mogelijkheden die we tijdens onze vakantie zullen vinden. Ons reisdoel ligt nog open en zal mede door de windrichting bepaald worden. Als er langdurig noordelijke winden verwacht worden dan zullen we naar het zuiden trekken, mogelijk naar Engeland, en omgekeerd mogelijk naar Denemarken.

woensdag, 08 juni 2011 15:08

Vandaag aangekomen in Lauwersoog, op ons vaste ankerplekje op het Lauwersmeer, wel even door de sluis maar zeer prettige plek. Rustig en een mooi uitzicht en met de bijboot zijn we snel bij de wal. Het was gisteren een prachtige zonnige dag en gingen we van Kornerderzand richting Ameland. Erg weinig wind maar met de stroom mee precies op tijd om het wantij van het Kimstergat te passeren. Er waren nog meer Multihulls onderweg warvan 1 blijkbaar met minder diepgang dan wij die een mooi stukje afsneden bij het vaarwater van de Zwarte Haan. Wij dachten dat junnen wij ook maar "boem" muurvast en met afgaand water niet meer los te krijgen waardoor een gedwongen verbijf op het wad en niet de haven van Ameland. Aaanvankelijk waren we bezorgt dat we s'nachts bij hoogwater, wat niet zo hoog is als de verhoging overdag, niet voldoende los zouden komen en zouden moeten wachten tot vandaag 16.00 uur. Maar op het allerlaatste moment van hoog water met een beetje motorbewegingen kwamen we net los en konden we vlakbij in een diepe geul ankeren. Vanmorgen om 9 uur vertrokken lekker zeilend naar Ameland, boodschappen doen en daarba verder over 3 wantijen naar Lauwersoog met de wind achter, dus weer de hele middag zeilen. Morgen willen we richting Borkum. De keus tussn Noord of Zuid is dus inmiddels duidelijk, het wordt Noord!

woensdag, 15 juni 2011 13:59

Kiel/Friederichsort; we zijn al ver gekomen, helaas niet alleen zeilend met name de lange overtocht van Wangerooge naar Brunsbuttel (Nord-Ostsee kanal) werd 9 van de 11 uur motoren vanwege weinig wind. We willen toch graag elke avond aan de kant of voor anker en dan moet je af en toe keuzes maken, gelukkig was het prachtig weer en zijn we veilig over gevaren. Het Noord-Oost zeekanaal is een lange trip op de motor met af en toe de fok bij voor een paar tienden van een knoop meer snelheid. Ruim halverwege vonden we het lang genoeg en hebben we een prima nacht gehad in Rensburg bij de verenigingshaven met een restaurant waar je heerlijk kunt eten.2011 rendsburg De nachten daarvoor waren iets onrustiger, op het wad hebben we alle nachten buiten de haven geankerd en in Brunsbuttel was de haven vol en konden we nog terecht langs de steiger in het kanaal. Op het wad hebben we wel fantastisch kunnen zeilen, vaak lange dagen met een gewongen tijstop omdat we bijna de hele week met een tij 's morgens (heel) vroeg en 12 uur later zaten. We hebben overnacht op Juist, Baltrum en Wangerooge en als tussenstop o.a. om boodschappen te doen of een wandeling te maken op Norderney en Spiekeroog. Inmiddels voor ons bekende plekken omdat we daar vorig jaar een week of 3 hebben doorgebracht.

Toen we uit Rensburg vertrokken om de rest van het "Kielerkanaal" af te leggen gaf de motor het alarm dat er geen stroom door de dynamo geleverd werd, enig onderzoek leverde helaas geen ander resultaat op maar zonder dynamo is wel te motoren en de windmolen zorgde net voor genoeg stroom om de accu's in conditie te houden. Eenmaal in de Kielerfjorde zijn we dicht bij het voormalig Olympisch zeildorp voor anker gegaan en met telefonisch hulp van familie allerlei adressen verzameld van Volvo Penta dealers met het idee om in Denemarken op zoek te gaan naar een vervangende dynamo, maar vanmorgen stond er nauwelijks wind en om weer eens, minstens, 30 mijl te motoren dat zagen we niet zitten. Na een monteur in Kiel gebeld te hebben liggen we nu in de haven Stickenhorn die we nog kennen van zo'n 20 jaar geleden tijdens onze eerste tocht naar Denemarken met de Westerly Centaur, morgenvroeg om 8 uur wordt de nieuwe dynamo geplaatst en kunnen we hopelijk zonder verdere trubbels richting Denemarken.