voorjaar 2015

voorjaar 2015

op . Gepost in verslagen2015

ligplaats lelystad

Voorjaars bericht.

De dagen beginnen te lengen, de zon laat zich steeds vaker zien. Dus de zeilkriebels zijn weer voelbaar, we zijn al een koud en winderig weekendje aan het klussen geweest.

Er is nog wel wat te doen, het jaarlijkse onderhoud aan de motor is zo goed als klaar - olie en filters zijn vervangen, de water tanks en boiler zijn gevuld en de kranen geven weer water. De nieuwe kastdeurtjes van de navigatiehoek zijn gemonteerd. We hebben een extra uitlees instrument van Raymarine geplaats zodat de oude diepte/snelheid en windrichting meters vervangen kunnen worden. De gevers van de oude meters zijn nog te gebruiken via een conversie apparaat. De oude meters waren te kwetsbaar bij een stevige bui, als je een sprayhood hebt dan zijn ze nog prima te gebruiken want dan heeft de regen geen direct toegang. De grootste investering is geweest nieuwe zeilen, we hebben ze in Engeland laten maken bij de oorspronkelijke zeilmaker. Ze staan prachtig een mooie kwaliteit met goede "karren" aan de doorlopende latten. Om ze goed te beschermen hebben we ook een lazyjack systeem erbij met grootzeilbeschermingsdoek en ritssluiting. Zodat het heel eenvoudig is om elke avond de zeilen netjes en goed beschermd op te bergen. In tegenstelling tot de vorige zeilen is het grootzeil met een zgn. losse broek. Een advies van de zeilmaker waardoor het zeil eenvoudiger te trimmen is en absoluut niet leidt tot mindere zeilkwaliteit, en het maakt het plaatsen van het lazyjack systeem een stuk eenvoudiger. Der weersomstandigheden in het weekend van 11 en 12 april vielen tegen, maar na het weekend is het prachtig zeilweer, zon en windkracht 4, we maken een mooie tocht via Enkhuizen naar Urk en de dag daarop dezelfde route terug, echt genieten. Zeker van de nieuwe zeilen en de appartuur werkt ook redelijk naar tevredenheid. De automatische piloot laat ons niet in de steek en dat is wel de belangrijkste. De overige informatie als snelheid/windsnelheid krijgen we nog niet in beeld dat vraagt nog nadere bestudering, inmiddels zijn we er achter wat de oorzaak is, de software moet ge-update worden, dat zal Raymarine voor ons doen we moeten er zelf voor zoregn dat de apparatuur in Velp komt.  Inmiddels is de stroomregelaar van het zonnepaneel geplaatst en werkt het geheel boven verwachting goed, de accu's zijn nu heel goed op spanning te houden. 

De onderkant lijkt in de winter behoorlijk aangegroeid te zijn, misschien lukt het die schoon te maken tijdens een droogvalreisje naar Vlieland. Dat droogvalreisje hebben we gehad, de start 5 Mei  eerst nog steveig en na de buien  zeer onstuimig ZW-8 tussen Enkhuizen en Stavoren. De ophamging van de bijboot die niet top solide was is los geschoten, op zo'n moment realiseren we ons dat we met een eenvoudige ingreep die wel solide hadeen kunnen maken, met als gevolg dat de bijboot op z'n kant hangend achter boot door de golven werd opgezwiept. Gevolg; die nieuwe zwemtrap die in het bootje lag, ligt nu op de bodem van het IJsselmeer en de aluminium steun van het zonnepaneel heeft ook een deuk opgelopen. Dat laatse zonder verdere gevolgen anders dan dat die ophanging niet kaarsrecht is. Het zonnepaneel is gelukkig ongeschonden. Uiteindelijk hebben we de fok helemaal weg gedraaid en gingen we nog in volle vaart op het grootzeil met 1 rif de voorhaven van de sluis bij Stavoren in waar we een stuk rustiger konden strijken. Ander boten waren niet te zien dus we hadden alle ruimte, de sluismeester dacht met ons mee en had de deuren reeds geopend en het licht op groen. De uiteindelijke rust vonden we aan de binnenzijde afgemeerd langs het groene gras. De heen weg naar Vlieland was daaraan tegen gesteld, met de stroom mee zijn we, in hoofdzaak op die stroom bij gebrek aan wind, naar Harlingen gesukkeld. Van daar af, op een paar korte stukken na die we hebben kunnen zeilen, op de motor naar Vlieland en geankerd tegenover de haven. Diezelfde dag in zijkat van het schip kunnen schoonmaken. De dag daarop zondag 10/5 de haven opgezocht ivm ZW-7, verder prachtig weer en op de fiets het eiland rond gegaan, het is en blijft een prachtige omgeving. Maandag was de wind voldoende geluwd om weer naar de zelfde ankerplek te gaan maar dan nog hoger droog vallend waardoor we  nog bijna de hele dag konden schrobben en poetsen. Bij hoog water aan het eind van de middag in dieper water geankerd zodat we dinsdagochtend op tijd bij laag water konden vertrekken. De terugreis was een makkie met gunstige wind, na een overnachting in Stavoren woensdagavond weer thuis. 

Vlieland ZW-7