Artikelindex

Jammer dat het al donker wordt en er niet veel tijd is om goed te onderzoeken of deze locatie wel geschikt is. Dat merken we de volgende ochtend,terwijl de regen bij bakken uit de lucht komt zie ik ons steeds verder weg drijven van de oorspronkelijke plek. Ik schiet het regenpak aan over mijn pyjama en ren naar voren om het anker binnen te halen. José heeft inmiddels de motor gestart en maken we dat we weg komen. Het begint steeds harder te waaien en we vluchten gauw een jachthaven binnen. Bij het havenkantoor staan de voorspellingen aangegeven en dat belooft niet veel goeds, minsten windkracht 7 en pal vanuit de richting waar wij naar toe moeten.Ja naar toe moeten, van willen is geen sprake meer omdat de tijd beperkt is om terug te keren en we geen andere keus hebben. Na een paar uur ondernemen we een poging maar de golven zijn zo hoog datwe snel terugkeren naar de veilige haven. We realiseren ons dat dit tenminste 1 reserve dag kost en we hebben er ongeveer 3 terwijl we nog zo'n 500 mijl van huis zitten. De volgende dag heb ik het idee dat het minder hard waait en het te doen moet zijn, de richting van de wind is enigszins veranderd waardoor de golfslag iets milder is. Ondanks dat we na een half uur tot de conclusie komen dat de neus van ons schip toch wel erg vaak in de golven duikt en het steeds bergje op en bergje af lijkt te gaan, vinden we het toch jammer om terug te keren, en varen we door. Met een eiland binnen zicht bereikt houden we de moed erin, in de luwte komen we even op verhaal. Maar dit is niet de plaats waar we naar toe willen,we willen naar Assensvak-dmk0028-400
waar een goede jachthaven is. We hijsen alleen een dubbel gereefd grootzeil en hopen zo met de motor bij wat meer stabiliteit te krijgen. Dit lijkt aanvankelijk ook het geval maar de wind krimpt en komt steeds meer tegen, de golven worden steeds hoger. We zien een smerige donkere lucht aankomen en in no time ben ik bij de mast om het zeil binnen te halen. net op tijd een hevig onweer met hagel breekt boven ons los met harde windstoten. Het regent zo hard dat we maar een paar meter ver kunnen kijken. Even daarvoor was de haven al in zicht en deze is nu geheel aan ons oog onttrokken. Gelukkig werkt de GPS (Global Position System) uitstekend, en via het digitale schermpje worden we continu op de hoogte gehouden van onze koers en snelheid.