Artikelindex

Bundeling van vakantieblog 2011

5 juni 2011 start onze vakantie en willen we proberen via een zgn. blog functie de website up to date te houden. Dat hangt wel af van de internet mogelijkheden die we tijdens onze vakantie zullen vinden. Ons reisdoel ligt nog open en zal mede door de windrichting bepaald worden. Als er langdurig noordelijke winden verwacht worden dan zullen we naar het zuiden trekken, mogelijk naar Engeland, en omgekeerd mogelijk naar Denemarken.

woensdag, 08 juni 2011 15:08

Vandaag aangekomen in Lauwersoog, op ons vaste ankerplekje op het Lauwersmeer, wel even door de sluis maar zeer prettige plek. Rustig en een mooi uitzicht en met de bijboot zijn we snel bij de wal. Het was gisteren een prachtige zonnige dag en gingen we van Kornerderzand richting Ameland. Erg weinig wind maar met de stroom mee precies op tijd om het wantij van het Kimstergat te passeren. Er waren nog meer Multihulls onderweg warvan 1 blijkbaar met minder diepgang dan wij die een mooi stukje afsneden bij het vaarwater van de Zwarte Haan. Wij dachten dat junnen wij ook maar "boem" muurvast en met afgaand water niet meer los te krijgen waardoor een gedwongen verbijf op het wad en niet de haven van Ameland. Aaanvankelijk waren we bezorgt dat we s'nachts bij hoogwater, wat niet zo hoog is als de verhoging overdag, niet voldoende los zouden komen en zouden moeten wachten tot vandaag 16.00 uur. Maar op het allerlaatste moment van hoog water met een beetje motorbewegingen kwamen we net los en konden we vlakbij in een diepe geul ankeren. Vanmorgen om 9 uur vertrokken lekker zeilend naar Ameland, boodschappen doen en daarba verder over 3 wantijen naar Lauwersoog met de wind achter, dus weer de hele middag zeilen. Morgen willen we richting Borkum. De keus tussn Noord of Zuid is dus inmiddels duidelijk, het wordt Noord!

woensdag, 15 juni 2011 13:59

Kiel/Friederichsort; we zijn al ver gekomen, helaas niet alleen zeilend met name de lange overtocht van Wangerooge naar Brunsbuttel (Nord-Ostsee kanal) werd 9 van de 11 uur motoren vanwege weinig wind. We willen toch graag elke avond aan de kant of voor anker en dan moet je af en toe keuzes maken, gelukkig was het prachtig weer en zijn we veilig over gevaren. Het Noord-Oost zeekanaal is een lange trip op de motor met af en toe de fok bij voor een paar tienden van een knoop meer snelheid. Ruim halverwege vonden we het lang genoeg en hebben we een prima nacht gehad in Rensburg bij de verenigingshaven met een restaurant waar je heerlijk kunt eten.2011 rendsburg De nachten daarvoor waren iets onrustiger, op het wad hebben we alle nachten buiten de haven geankerd en in Brunsbuttel was de haven vol en konden we nog terecht langs de steiger in het kanaal. Op het wad hebben we wel fantastisch kunnen zeilen, vaak lange dagen met een gewongen tijstop omdat we bijna de hele week met een tij 's morgens (heel) vroeg en 12 uur later zaten. We hebben overnacht op Juist, Baltrum en Wangerooge en als tussenstop o.a. om boodschappen te doen of een wandeling te maken op Norderney en Spiekeroog. Inmiddels voor ons bekende plekken omdat we daar vorig jaar een week of 3 hebben doorgebracht. 

Toen we uit Rensburg vertrokken om de rest van het "Kielerkanaal" af te leggen gaf de motor het alarm dat er geen stroom door de dynamo geleverd werd, enig onderzoek leverde helaas geen ander resultaat op maar zonder dynamo is wel te motoren en de windmolen zorgde net voor genoeg stroom om de accu's in conditie te houden. Eenmaal in de Kielerfjorde zijn we dicht bij het voormalig Olympisch zeildorp voor anker gegaan en met telefonisch hulp van familie allerlei adressen verzameld van Volvo Penta dealers met het idee om in Denemarken op zoek te gaan naar een vervangende dynamo, maar vanmorgen stond er nauwelijks wind en om weer eens, minstens, 30 mijl te motoren dat zagen we niet zitten. Na een monteur in Kiel gebeld te hebben liggen we nu in de haven Stickenhorn die we nog kennen van zo'n 20 jaar geleden tijdens onze eerste tocht naar Denemarken met de Westerly Centaur, morgenvroeg om 8 uur wordt de nieuwe dynamo geplaatst en kunnen we hopelijk zonder verdere trubbels richting Denemarken.


donderdag, 23 juni 2011 15:29

Stryno nabij Rudkoping.

Eindelijk een berichtje van ons terwijl we Denemarken bijna uit zijn, de bedoeling is om morgen bij, waarschijnlijk harde, westenwind de overtocht van Marstal naar Kiel te maken. Marstal waar we een week geleden arriveerden met een in Keil nieuw geplaatste dynamo voor de motor. Helaas is het niet bij dit probleem gebleven want de slangen waar het koelwater doorloopt voor de boiler bleken volledig uitgedroogd en lekten. Gelukkig zitten er afsluitbare kranen tussen dus het lekprobleem was snel verholpen maar geen warmwater meer via de motor. De ellende is nog niet voorbij want net enige schaamte schrijven we hier dat we s'nacht om 4 uur tegen een natuurstenen wal zijn beland omdat het anker was gaan krabben. Te gemakkelijk zijn we er vanuit gegaan dat het anker voldoende vastzat. Met behulp van de bijboot met de buitenboordmotor konden we de boot van de wal trekken en opnieuw het anker uitgooien, inclusief ons zwaartse materiaal - het stokanker - daarna kunnen we weer gaan slapen, geen pretje in het donker met harde wind etc., gelukkig geen bazalstenen want dan had de boot er waarschijnlijk anders uit gezien dan nu, we hebben geen zichtbare schade kunnen vaststellen. Over wind niets te klagen elke dag minsten 20 mijl maar vaak meer, we stuiven van het ene eiland/ankerplaats naar de andere. Waarbij we Thurøbund bij Svendborg aan doen en het eiland Lyø2011leyo, het Haderslev Fjord, de haven van Bogense in noord Funen en de ankerplaats Korshaven het noordelijkste puntje van Funen. Dan gisteren in 1 ruk over de Grote Belt terug naar de ankerplaats Thurøbund, waarvan de enige keer dat we 3 uur moeten motoren tegen de wind in waar het vaarwater voor ons niet breed genoeg is. De overige trajecten, op 1 na, allen met harde wind en mooie en snelle zeilervaringen. Onze boot kan het allemaal goed hebben en zijn dan zeker content over zijn capaciteiten in deze omgeving. Tussendoor hebben we kans gezien om nieuwe slangen voor de boiler te monteren, ongelooflijke rotklus,  en hebben we dus ook weer warm water na het motoren.

En vermeldenswaardig op 1 dag na met zeer stevige buien allen andere dagenoverwegend zonnig en droog, we zien de buien wel gaan maar ze vallen niet op ons, wel veel bewolking.

Een laatste groet uit Denemarken van José en Jan


 zaterdag, 02 juli 2011 07:39

Lelystad/Nijmegen

We zijn weer thuis, ja als het paard de stal ruikt........... en de weersomstandigheden zijn ons zeer goed gezind dan maak je van de gelenheid gebruik. De oversteek van Denemarken over de Oostzee naar Duitsland/Kiel verliep prima, harde wind maar dat kunnen we wel hebben en onze stuurautomaat werkt erg goed met een koers aan de wind. In Kiel was het een drukte van belang, allerlei wedstrijden ivm de "Kielerwoche" en tevens een grote parade van oude schepen die met de harde wind hun prestaties graag wilden laten zien, met het nodige manouvreerwerk kwamen we bij de sluis naar het NoordOostzeekanaal waar we lang moesten wachten en daadoor pas om 20.00 uur in Rensburg arriveerden. Ook het verlaten van het kanaal, Zondag 26/6, had veel oponthoud bij de sluis waardoor we van ons aanvankelijke plan om meteen de oversteek door de Duitse bocht naar Wangerooge te maken hebben we laten varen ook omdat de wind steeds verder af nam, en zijn we halverwege de Elbe naar het eiland Neuwerk gekoerst. Hier kun je alleen rondom hoog water komen en biedt ons de mogelijkheid om een mijl of 8 af te steken via rustig ondiep water. We waren onder de indruk van de prachtige omgeving en hebben genoten van dit niet geplande oponthoud. Ook het vervolg verliep voortreffelijk, aanvankelijk een (te kalm) windje met daarmee een uurtje de motor bij maar daarna zon, warm en windkracht 4-5 uit het zuid oosten, wat wil je nog meer. Onder die omstandigheden hebben we er nog een eiland bij gepakt en zijn uitgekomen op Spiekeroog. Omdat de zuidoosten wind bleef hebben we op 1 wantij na, de zee weer verkozen en zijn door gevaren naar de Oude Eems naar het wantij onder Borkum, dat ging maar net goed want de route was drastisch veranderd omdat een zandplaat flink was gaan wandelen, een raar idee als je op de kaart van de plotter diep water verwacht en er ligt daar strand. We konden net over een drempeltje hobbelen, die nacht was het noodweer maar geheel beschut lagen we in de jachthaven van Borkum. De wind draait naar Noord West, net iets te vroeg voor ons waardoor we minder over de wantijen naar Lauwersoog en daarna Ameland kunnen zeilen dan ons lief is. Vanaf Ameland gaat alleen de motor nog aan bij aankomst en vertrek van de overnachtingsplaats en sluizen. Vrijdag 1 juli zeilen we in 1 ruk van Harlingen via Kornwerderzand (afsluitdijk), Enkhuizen naar Lelystad onze vaste ligplaats. Een dag met wisselnde bewolking, vrij veel zonnige perioden, veel wind maar ook 2 buien. De dagen ervoor waren hoofdzakelijk zonnig of wisselend bewolkt.

In 4 weken hebben we een flinke afstand afgeleg onder meer dan prima (meest pittige) zeilomstandigheden met overwegend droog en goed weer en 2 echt warme dagen.