Artikelindex

Bundeling van ons vakantieblog Zeeland 2013

Lelystad-IJmuiden-Scheveningen

op 25 juni 2013.

Vooraf; de oude navigatie apparatuur, krijgt er steeds meer moeite mee, de stuurautomaat is al verangen incl. bedienpaneel, en ook de stuurmotor is aan vervanging toe.

De start op zondag was niet zonder problemen, aanvankelijk ging het vervangen van de stuurmotor prima. De oude onderdelen die ik nodig had zaten erg vast en is bij het losmaken de draad binnen in de koppeling iets beschadigd.  Maar dat was niet direct te zien, dus met zweet op de rug en vloekend op de buik in het motorruim kreeg ik de knelkoppeling er niet op. Na demontage zag ik de lichte beschadeging. Gelukkig konden we bij de watersportwinkel een stukje koppeling vinden met dezelfde draad. Niet om te vervangen maar om op een makkelijker plaats de draad van de koppeling weer gangbaar te krijgen.

Het onderdeel zelf is niet verkrijgbaar maar met dat stukje koppeling en een bankschroef lukte het om de beschadigde draad weer gangbaar te krijgen en was het probleem opgelost.
Tevens wilde ik de impeller vervangen, dag ging aanvankelijk ook prima maar bij het vast draaien van het plaatje was 1 boutgat dol gedraaid. Dat hebben we al een keer eerder gehad dus wist ik wat ik moest doen, het hele pomphuis demonteren, nieuwe draad in het gaatje tappen voor een iets groter boutje.
Dat zit dus ook weer goed, het plan om nog allerlei ander klusjes te doen hebben we laten varen, volledig uitgeteld toch nog een wandeling voor de ontspanning en vroeg naar bed.
Van Lelystad naar Amsterdam gezeild, ivm de windrichting eerst tot bijna Enkhuizen vandaar af was Amsterdam in 1 keer bezeild. Stevige wind en dus mooi zeilen. Bij IJmuiden konden we zo de sluis invaren en lagen we om 18.30 uur aan de steiger. Vanochtend om 8 uur vertrokken en na een uur de stroom mee, en dat was ook nodig bij zwakke wind, maar wel zon. We hebben er bijna 6 uur over gedaan naar Scheveningen.
Morgen willen we naar Stellendam maar de verwachting is een zwakke wind NW 1-3 late W 2-4
We zien wel, we proberen zoveel mogelijk te zeilen.

Scheveningen-Stellendam-Volkeraksluis

op 28 juni 2013.

Vanuit Scheveningen is de wind nog steeds vrij zwak en de zon blijft achter de wolken.

Met moeite, zeer hoog aan de wind, bereiken we de Eurogeul voor Hoek van Holland. De oversteek doen we zo snel mogelijk op de motor, mooi de gelegenheid om op te loeven want de aanloop van het Slijkgat naar Stellendam is ook maar net bezeild. De wind blijft zwak, we dachten de stroom mee te hebben maar al ruim na de kentering nog steeds een beetje stroom tegen, wat bleek; er werd volop gespuid vanaf het Haringvliet. De sluis werd snel genomen en meerden we af aan een gele ankerboei achter de Marina.

Donderdag; de wind aardig aangetrokken en alleen op de fok voor de wind naar Middelharnis. Na de lunch en boodschappen op dezelfde manier naar het mini haventje van Tiengemeten. Je mag er in de haven niet overnachten, wel is er een natuurcampin, Rien Poortvliet museum en activiteiten voor kinderen.. Ruim een uur gewandeld en in de herberg iets genuttigd de fok weer gehesen en om 18.30 uur onder de Haringvlietbrug door naar de overnachtingssteiger bij de Volkeraksluizen

De Heen - Grevelingen

op 05 juli 2013.

We zijn in De Heen nog een dag extra gebleven, het was mooi zonnig en rustig weer voor wat schilderwerk en het vervangen van het brandstofwaterscheidingsfilter van de motor. Met het idee om de omgeving verder  te verkennen

zijn we naar St. Philipsland gefietst ( 10 km) om daar een hapje te eten. Maar helaas geen enkel restaurant. We weten nu wel hoe het er aan het eind van de Krabbenkreek uitziet, weer terug gefietst en in De Heen smakelijk gegeten.

Zondag 30 juni bericht van Sandra dat ze onderweg zijn naar de Volkeraksluizen, dus wij eerst de weg terug ook naar de sluizen, daar hebben we hen geholpen de mast overeind te zetten en zijn daar de nacht blijven liggen. Maandag stond de wind pal tegen op het Volkerak en konden we ons al kruisend uitleven op het zeilen. Bij  de Krammer en Grevelingen sluis, ging het redelijk voortvarend en waren we ruim op tijd om samen een mooi plekje aan het Mosseleiland te vinden.

Voor Lin en Nanna een heerlijke plek om samen met andere kinderen krabben te vangen en als de emmer vol is onder toezicht van ons de krabben hardloop wedstrijd te houden welke het eerst bij het water is. Dinsdag, het is een beetje heiig en weinig wind, met veel andere zeilboten schuifelen naar het andere eind van de Grevelingen voor de kinderen duurt dat net te lang en vinden ze een zeilvakantie maar niks. Ondanks dat we onderweg kort mochten genieten van de aanwezigheid van een bruinvis. In Scharendijke hebben we de n odige inkopen gedaan, de situatie is daar behoorlijk veranderd, de gemeente haven is nu ook jachthaven. Maar je mag wel 1 uur gratis aan de meldsteiger liggen om boodschappen te doen. Voor de nacht vinden we aan de Middenplaat bij de steigers aan de buitenkant een prima plek die de woensdag, een bewolkte dag, ook prima gebruikt kan worden als uitvalsbasis naar het tropisch zwembad bij Port Zelande. Opa en Oma maken in die tijd een fikse wandeling langs het strand, terwijl de jeugd enorm geniet i het bad El Mundo. De voorspellingen zijn goed het wordt mooi zomerweer en we besluiten om wat tochtjes te maken in dit deel van de Grevelingen, dicht bij het strand. Donderdag s'morgens, de zon schijnt volop en met een mooie wind varen we rond de Hompelvoet naar den Osse om een nacht in een jachthaven door te brengen, douchen en wasjes draaien, accu's goed opladen zodat we klaar zijn voor het weekend. Na de lunch aan de steiger van de Hompelvoet met uitzicht op Ouddorp wordt het bewolkt en trekt de wind uit ZW aan tot af en toe 6. Naar den Osse is recht in de wind en de kinderen starten de motor om de jongsten niet te afkerig van het zeilen te maken. Voor Opa en Oma zijn dit net de omstandigheden dan hun toch wel zware boot in z'n element is en zij crossen hard heen en weer genieten van het zeilen.

Het is nu vrijdagmorgen 7 uur, eindelijk is hetWifi  netwerk zodanig belast dat ik dit stukje kon schrijven, gisteren was dat onmogelijk. - Jan