Nijmegen,
6543

024 3774597
info@jjmensink.nl

Artikelindex

Terugblik (2)
Canal de l'Est-Branche Sud, ook genoemd Canal des Voges (Vogezen), is duidelijk meer imponerend dan het noordelijk deel, de omgeving en het landschap spreken veel meer tot de verbeelding van een bijzonder kunstwerk uit omstreeks 1880. De werkzaamheden moeten enorm zijn geweest, alleen al de bouw van bijna 100 sluizen over een afstand van ongeveer 115 km. spreekt voor zich. Op zo'n 30 km. na loopt het kanaal door prachtige beboste heuvels. Zoals al eerder aangegeven is onze reisdrang en het konvooi varen een reden om ook al weer snel door dit gebied te varen. Het weer speelt daarbij ook een grote rol, in de zomer nodigt dit deel van kanaal de l'Est uit voor korte trips en mooie wandelingen door de bossen en langs de Moezel. In het eerste deel (opvaart) is deze nadrukkelijk aanwezig en laat zich als een brede en ontembare rivier zien met Epinal als eindpunt. (startpunt vanuit het zuiden). Zoals al vermeld is het is het laatste deel na Fontenoy le Château van grote schoonheid. We hebben nu precies 3 weken gehad, waarvan 3 rustdagen en totaal ruim 1 dag oponthoud door niet werkende sluizen. Ik denk dat dit een redelijk gemiddelde is, in de rustige tijd zou het nog korter kunnen, in het seizoen zeker niet. Vanaf jachthaven in Niftrik hebben we nu 700 km. gevaren met 195 sluizen, wat betreft de afstand zitten we op de helft, De Saone is 370 km. met 24 sluizen en de Rhone 310 km. met 13 sluizen. Gezien het veel lagere aantal sluizen verwachten nu nog 2 weken nodig te hebben om aan de middellandse zee te komen. Dank zijn we ook verschuldigd aan de fam. Engelaar, ook Batavierenleden, die belangeloos hun kaarten beschikbaar hebben gesteld en daar zoveel handige tips over mooie ligplaatsen hadden bijgeschreven.