Nijmegen,
6543

024 3774597
info@jjmensink.nl

Artikelindex

Doubs et Canal du Rhône au Rhin Het kanaal is 210 km lang en heeft 110 sluizen, vanaf de Saone 70 omhoog en 40 naar beneden, voor het grootste gedeelte is het kanaal opgenomen in de rivier de Doubs, na 30 km is het Jura gebergte de omgeving, na Montbeilard wordt het landschap vlakker met op de achtergrond het hoge Vogezen gebergte zoals de grand Ballon d' Alsace. Het kanaal vormt de verbinding tussen de Saône en de Rijn. De sluizen hebben de bekende afmetingen voor een spits, de kanalen zijn tenminste 1.80 meter diep en erg smal, de laagste brug is 3.50 meter. De helft van de sluizen is geautomatiseerd, bij aanvang( vanaf de Saône) krijg je een afstandsbediening mee met een lader omdat men verwacht dat je meerdere dagen over het traject zult doen. De laatste helft is deels nog met de hand bediend en het merendeel met elektrische bediening door een sluiswachter, aan de voorbereiding is te zien dat vermoedelijk volgend jaar een nog groter deel geautomatiseerd zal zijn. In het laatste deel naar de Rijn wordt zoveel mogelijk in konvooi gevaren en wil men van tevoren van je planning op de hoogte zijn, de sluiswachters vragen daar voortdurend naar.

Na een nacht onder de brug bij Sanery geslapen te hebben varen we verder het kanaal op, we zijn benieuwd hoe het er uit gaat zien, aanvankelijk redelijk saai tot de stad Dôle daarna kom je in steeds bergachtiger gebied en uiteindelijk in de Jura. Dit maakt het kanaal erg aantrekkelijk en is de omgeving meer dan prachtig, daarbij is het behoorlijk afgelegen doordat er enerzijds nauwelijks grote plaatsen zijn en de dorpjes zijn echte gehuchtjes. Dat heeft ook nadelen als het gaat om boodschappen te doen, waren we er tot dan van overtuigt dat elk dorp in Frankrijk tenminste een bakker heeft, dat moeten we helaas herzien. Woensdag 23 juni vinden we er zelfs geen en moeten we onze (nood) voorraad voorgebakken broodjes in de oven doen. In het dorpje waar we nog een poging ondernemen, verkoopt de slager brood maar deze is op woensdag gesloten dus dat schiet ook niet op, dit ook als voorbeeld hoe verlaten het gebied is waar we doorheen trekken. We varen afwisselen in zeer smalle kanaaltjes, die telkens weer verbinding maken met de erg mooie rivier de Doubs, daarvoor moet er telkens een sluis gepasseerd worden of bij een barrage. De 2e dag komen we het bekende probleem tegen van de kanaaltjes, onvoldoende aanvoer van koelwater door verstopping met allerlei waterplanten en bermgras, na het filter schoon gemaakt te hebben, wat iedere dag moet gebeuren, waren de problemen nog niet opgelost. Het hele koelsysteem wordt nagelopen, het aanvoerpompje open gemaakt om de waaier te kunnen bekijken maar we zien geen belemmeringen. Uiteindelijk gaat Jan te water met duikbril op, iets wat hij zolang mogelijk probeerde uit te stellen omdat het die morgen regende, en het bracht de gewenste oplossing een dikke waterplant zat helemaal in het toevoerkanaal, na verwijdering konden we met een gerust hart verder varen. De afmeermogelijkheden zijn niet overvloedig al komen er steeds meer bij, als we voor de lunch een mooi plekje vinden aarzelen we of we daar de rest van de dag zullen blijven liggen. José denkt aan een wandeling langs de rivier, onverwachts komt ze gillend terug dat er een slang ligt. Jan neemt poolshoogte en vermoed dat het om een adder gaat. De keus om toch door te varen is dan snel gemaakt, een slang zo dichtbij de boot is niet wat we zoeken. De volgende dag zien we ook nog een vos langs de kant staan, als hij merkt dat we hem gezien hebben verdwijnt hij in het maisveld, dus bijzonder fauna voldoende ook als jan gaat vissen vangt hij alleen meervallen.. Het weer blijft heel redelijk, wel meer bewolking en wind, via de wereldomroep horen we van de storm in Nederland, maar tussendoor flinke zonnige perioden en over het algemeen een aangename temperatuur. In Montreux Chateau krijgen voor het eerst te maken met enig oponthoud vanwege konvooivaart in het laatste deel naar de Rijn, zaterdag 26/6 gaan er al 2 boten dezelfde kant op als wij willen en 3 in de sluis is teveel daarom zullen we moeten wachten tot 13.00 uur bij de eerstvolgende sluis en worden wij dan bediend. Vandaag, vrijdag, hadden we ook al een uur oponthoud bij een sluis om dat er op een spits, die altijd voorrang hebben, gewacht moest worden. Maar op deze route is dat allemaal geen straf, het is een erg mooi traject en in de verplichte rusttijden weten we ons goed te vermaken, zo hebben we ook ons lunchuurtje weer in ere herstelt als het maar enigszins mogelijk is. De "vrij" zaterdagochtend gebruiken we om boodschappen te doen voor het weekend en een mooi fietstochtje te maken om 13.00 uur moeten we bij de eerstvolgende sluis zijn en verwerken we er die middag maar liefst 24 stuks in 4 uur waarvan het merendeel met de handbediend is. met onze hulp, een blikje bier en een snickers houden de sluiswachters de moed er in en vermoeid meren we af aan een niet zo geweldige graswal in het gehucht Eglingen waar helaas ook geen bakker is. Dus morgen worden het droge crackers (scheepsbeschuiten), maar Jan is in deze nogal hardnekkig en zit de volgende morgen om 7.30 op de fiets om 6 km. verderop een bakker te vinden die vers brood verkoopt. Mooi op tijd kunnen we ontbijten, de boot vaarklaar maken en beginnen aan het laatste deel van het kanaal. De sluiswachters die met ons meereizen zijn goed geluimd en houden van een praatje m.n. over het voetballen van de avond ervoor, toen Nederland won via strafschoppen van Zweden en hier spreekt men vaak al een aardig woordje Duits dat de communicatie wel vereenvoudigd. Met een tijd koffie en "kuchen" houden we flink de snelheid erin we halen net voor 12.30 uur de laatste sluis in Mulhouse. Waar we de verwachting hebben dat er een jachthaven is en we nog een wandeling door de stad kunnen maken en zo mogelijk een vaarkaart van de Rijn kunnen kopen, maar we belanden bij een werf zonder verdere voorzieningen en ver van de stad. Na geluncht te hebben gaan we dan toch maar verder naar Niffer waar ons nog 1 sluis scheidt van de Rijn, daar komen we er achter dat er in de directe omgeving geen watersportzaak is met een kaart van de Rijn.