gestrandbijjuist 40
Een paar weken na aankomst Delfzijl opnieuw de Eems op we konden net genoeg hoogte houden om richting de Ooster Eems en het eiland Juist te bezeilen. Helaas met de haven in zicht liepen we vast bij laag water. Omdat we de volgende dag weer terug wilden zijn we na een uur of 2 toen er net genoeg water stond weer terug gevaren naar de Ooster Eems om op een plek niet te ver uit de vaargeul voor anker te gaan zodat we de volgende morgen al vroeg weer richting Delfzijl konden zeilen, dat ging prima en voldaan meerden we weer af bij Neptunus/ Delfzijl.

De 2e tocht ging richting Noordpolderzijl, dat was nu wel een must omdat de afstand daar naar toe redelijk is. Met de stroom mee uit Delfzijl waren we te vroeg bij het wantij ZO Lauers, ondanks onze geringe diepgang toch nog 2 uur wachten. Niet erg want we gingne ook uit van 2 uur voor hoogwater de afslag naar Noordpolderzijl te maken. Als enige meerden we af langs de kade en was de heerlijke hamburger in café Het Zielhoes een goede traditie. Volgende ochtend 2 uur voor hoog water vertrokken, het waaide pittig uit het NO en zijn we op de fok naar Lauersoog gevaren. De volgende dagen was de wind gunstig om weer huiswaarts te gaan. We ervaren de Eems als lastig vaarwater, de clubleden can Neptunus zeggen dan ook tel tenminste 1 Beaufort op bij de voorspelling, als het dan Beaufort 4 a 5 wind tegen stroom is dan zijn het geen ontspannen pleziertochten maar een inspannende pleziertocht hoort er natuurlijk bij.