Vakantie 2016

Vertrek

Zondagmiddag gaan we aan boord, de harde regenbuien van de afgelopen dagen hebben het dek mooi schoon gespoeld maar de raampjes van de slaapkamers naar de kuip zijn niet meer waterdicht.i.p.v. een vlot vertrek, leggen we de natte kussens in de zon te drogen en maken de natte ruimtes flink schoon. De kussesn drogen voorspoedig en aan het eind van de dag hebben we de zaken weer op orde en de ramen definitief dicht gekit, we gebruikten die raampjes nauwelijks dus daar missen we niet zoveel aan. Met het vertrek wachten we tot de volgende dag, waar de wind helaas ver te zoeken is. Na 6 uur  zeer traag zeilen zetten we voor de laatste mijlen de motor bij om op tijd in Enkhuizen te zijn en daar inkopen te doen. We gaan in de luwte van het Zuiderzeemuseum voor anker en hebben een rustige nacht. Dinsdagmorgen waait er een pittige wind, die ook almaar harder wordt. Binnen 3 uurtjes meren we af  aan een kopsteiger in Makkum, vanwege de ruige weersomstandigheden kiezen we er niet voor direct door te gaan naar Vlieland. Voor woensdag is de wind verwachting NW geen richting om Vlieland of Terschelling te bereiken maar we kunnen wel via Harlingen naar het Kimstergat en dan richting Ameland. Omdat de wind WNW is ook geen optie om na het Kimstergat richting Terschelling te zeilen. Maar voor ons ideaal om het hele traject naar Ameland te zeilen.

Wadden

Na Ameland en inmiddels ZW wind is Schiermonnikoog het meest voor de hand liggend volgend doel. Ook weer helemaal bezeild wel bewolkter dan gisteren maar een lekker pittig windje. Voor het droogvallen kiezen we de voor ons bekende plek langs de geul naar de haven, de afgelopen 2 jaar is de situatie daar niet veranderd in de onder schier zin van een mooie vlakke bodem. De volgende dag valt het tij gunstig en kunnen we halverwege de morgen al vertekken, Jan is nog bezig om de coordinaten van neen tocht onder Schier in den plotter te zetten. Maar we drijven eerder dan verwacht en beginnen aan de route zie:http://www.wadvaarders.nl/site/pages/wadvaren/navigatie-oost-wad/diepe-route-onder-schier-052017.php zoals aangegeven niet zuinig met de coordinaten wat ons betreft teveel. Als we halverwege zijn en onze lijntjes op de plotter op zijn dann gaan we toch maar even voor anker om de ontbrekende coordinaten aan te vullen. Zonder problemen bereiken we de Eilanderbalg en is de route naar het Hornhuizerwad grotendeels bezeild. We hadden ons toch nog wat beter moeten informeren want dann waren we via de doorgang naar de Spruit gevaren en hadden we eennstuk af kunnen snijden. Maar zo komen we ook bij het Pieterburen wad en het is bijna hoog water, dus we trekken ons niet zoveel aan van de boeitjes, ook gestimuleerd door een ander jacht die ook nogal makkelijkn isn in de aangegeven route, Het begint helaas wel flink te regen en het waait hard, op alleen de fok en een beetje stroom mee scheuren we door de Zuid Oost Lauwers naar de ingang van Noordpolderzijl

Noordpolderzijl

We hebben, wederom op de site van de Wadvaarders gelezen dat Noorpolderzijl weer bereikbaar is en we zijn nu toch in de stemming om voor ons onbekende plaatsen aan te doen via onbekende routes. Het vaartej is voor onze 5 meter brede boot wel erg smal, we moeten geen tegenliggers hebben, het is dan wel heel smal maar voldoende aangegeven middels witte stokken met rode en groen toppen. De wind opzij is niet gemakkelijk maar we houden koers en meren af in het haventje waar nog 2 schepen liggen. Het café is ook weer open en we nuttigen een flinke en smakelijke Zielhoeshamburger. Lange lijnen voor het afmeren zijn niet nodig, na een uur liggen we al muur vast in de modder. Zaterdag 9 juli practig en zelfs warm weer, s'morgens eerst weekend boodschappen doen op de fiets naar Warfum en s'middags via Usquert naar Uithuizen opde heenweg met de wind in de rug ging dat gemakkelijk terug tegen de wind in was het eenbeetje afzien. Rond 15 uur is het hoogwater, een uur ervoor vertrekken we achter de 2 anderen aan, bij de drempel raken we met 1 drijver de grond waardoor we spontaan rond onze as draaien en met de achterkant naar open water liggen. De wind drukt ons tegen de ondipete aan en we komen niet verder, Jan de zwembroek aan en toch nog vrij gemakkelijk los geduwd en achteruitvarend het hele prikkenstraatje door, bij de boeien de boot weer gedraaid.noordpolderzijl Helaas wordt de wind steeds minder en zien we af van ons plan om naar Delfzijl te gaan, op de Eems is dat nog zo'n 15 mijl, de stroom loopt al tegen die kant op en het hele stuk motoren zien we niet zitten, daarom naar Borkum en is er ruimte genoeg daar in de haven. De volgende ochtend blijkt het tablet stuk en zijn alle mooie foto's m.n. Noordpolderzijl niet meer bereikbaar, één is nog terug te halen omdat we die verstuurd hebben en die voegen we hierbij, voor de rest dus geen plaatjes. De wind is aanzienlijk in kracht toegenomenvanuit het ZW met de verwachting dat deze naar W draait. We gaan over zee met het laatse uur stroom mee, helaas moeten we toch voor de zandbanken uitwijken en komen we verder zee op dan gepland maar als straks die westen wind komt dan kunnen we een mooie slag naar de Eilanderbalg maken. Maar de westen wind komt niet en moeten we veel verder door steken om voldoende hoogte te krijgen. De stroom loopt inmiddels ook stevig tegen en schiet het dus niet op.

Eilanderbalg

De omstandigheden zijn verder redelijk met geregeld zon, het laatste stukje naar de ingang van de Eilanderbalg zetten we de motor bij om niet nog een keer overstag te hoeven gaan. De ingang is niet bebakend maar we wagen het op de plotter, of we dat ooit nog eens doen?? Vlak er voor krijgen we een aantal keren geen Fix gelukkig op tijd is koers weer zichtbaar en goed de dieptemeter in de gaten houden lukt het om in de uitgesleten geul te zeilen die dicht langs Simonszand loopt. Het laatste stuk van de Eilanderbalg en het Lutjewad liggen in de wind dus dat wordt motoren naar Lauwersoog met maar weinig brandstof. We tanken eerst met een jerrycan in de buitenhaven voordat we door de sluis durven. Lauwersmeer tegenover de ingang van de jachthaven is onze favoriete ankerplek, bijna altijd beschut en met de bijboot kunnen we makkelijk naar de campingwinkel aan de overkant. We blijven vanwege de ruige omstandigheden een dag extra.

Ameland/Terschelling

Gezien de weersverwachting en de wind meer naar W en NW besluiten we om maar weer richting Lelystad te koersen, de omstandigheden blijven wisselvallig en we hebben er even genoeg van. We gaan wel weer over het wad, en zijn met de laatste ebstroom door de Zoutkamperlaag naar Paesensrede gevaren, we ankeren en weten dat we een paar uur geduld moeten hebben. Als rijkswaterstaat met een flinke boot ons passeert is het tijd om het anker op te halen en kunnen we nog aardig zeilen, we halen hen weer in op het moment dat er te weinig water staat voor de grote schuit. We durven weer af te steken na het Wierumerwad naar het Pinkegat, daarna is het niet meer bezeild en brengt de motor ons naar de haven Nes/Ameland waar plaats genoeg is. Omdat het nog vroeg is pakken we onze vouwfietsen en trappen naar Ballum, voor het trage verkeer is Ameland zeer onvriendelijk, bij alle afslagen van de doorgaande weg hebben auto's voorrang, bij de rotonde staat zelfs "fietsers afstappen" zodat je vooral geen auto in de weg zit. Met als gevolg dat een heel aantal automobilisten als gekken over de weg jakkeren, erg storend. Ze willen blijkbaar de tijd inhalen die de veerboot langer nodig heeft vanwege de ondiepere geulen. De rust vinden we de volgende ochtend helemaal terug, nagenoeg geen wind en de stroom mee door de Ballummerbocht en het Molengat naar het Borndiep. Het is onwaarschijnlijk stil, zelfs de vogels laten zich nauwelijks horen, ameland boei klde reden zal zijn dat we na een uur een grote zwarte rolwolk zich ontwikkeld op zee net voor de ingang van het Borndiep. En een heuse waterhoose niet zover op zee, onderaan de donkere wolken zien we verschilelnde slurfjes ontstaan maar die ontwikkelen zich niet tot echte waterhosen, bepaald geen geruststellend gevoel. Ondanks dat er op dat moment nauwelijks wind staat nemen we onze voorzorgsmaatregelen en strijken het grootzeil. Dat is maar goed ook, een dichte bui stort op ons neer meet flinke winstoten. De rolfok kunnen we makkelijk handelen en kunnen we de zaak redelijk in de hand houden behlave het zicht door het dichte rgen gordijn. We wetenn dat we te vroeg zijn voor het wantij en vast zullen lopen, we zijn eigenlijk nog 2 dagen te vroeg voor de alternatieve route via de Waardgronden, die maar beperkt open is vanwege jongende zeehonden,  maar daar laten we ons niet door tegen houden. Eenmaal vastgelopen gooien we ons anker uit en wachten op voldoende water. Daarna kunnen we net hoog genoeg aan de wind zeilen om richting Terschelling te koersen, daarvoor wijken we flink af van de standaard geul via de Oosterom maar het blijkt allemaal diep genoeg en varen we linea recta naar Terschelling. We vallen droog ter hoogte van de Slenk, droogval nabijslenkwaardoor je minder last hebt van de vele veerboten en andere racers, dat bevalt ons prima al is het wel een stuk verder lopen naar het dorp. De volgende dag kunnen we maar moeilijk wachten tot we loskomen en laten we de motor te vroeg aan het werk om ons los te scheuren van het zand. Eigenlijk niet zinvol maar we willen graag gebruik maken van de gunstige wind en stroom mee naar Kornwerderzand, aldaar is  het druk en moeten we met z'n allen lang wachten, we kunnen mee en meren af in het, voor ons inmiddels overbekende, Makkum.

Afsluiting

De laatste dag is ons gunstig gezind en kunnen we in 1 x door zeilen naar Lelystad. We zijn maar 2 weken weg geweest maar hebben veel nieuwe wegen bevaren, zoals onder Schier langs en naar Noordpolderzijl. Met wisslende weerstomstandigheden wat we wel gemist hebben is echte zomer warmte, de zonnetent is in de kist blijven zitten. We wachten op warmer weer en zullen nog wel een paar tochtjes maken naar en over het wad. En helaas weinig plaatjes we denken er niet aan, toch wel jammer. José en Jan