Maandag 8 juli Jan en Simon (onze zoon) gaan met een wagen boordevol spullen richting Lelystad, José blijft nog thuis om te wachten op de bezorging van de nieuwe sprayhood. Aan het eind van de dag zit die erop en nemen we rust voor de volgende dag. We hebben de NW tegen omdat we richting de Waddenzee willen, we gaan bij Lelystad door de Houtribsluis en kunnen daarna het zeil hijsen. De wind is lekker pittig en met gezwinde spoed gaan we naar de Friesche wal halverwege Stavoren Lemmer en gaan overstag om op hoogte van Stavoren uit te komen. Het overstag gaan met deze multihull is een peuleschil in vergelijking met onze vorige boot catamaran Prout Event, en kunnen we al redelijk snel weer overstag om direct naar de sluis van Stavoren te zeilen. Het is frisjes maar de zon schijnt, we vinden (weer) een plek achter de Koebrug lekker dicht bij het centrum en de supermarkt.

Woensdag, bewolkt en flinke wind, tijd genoeg om richting Vlieland te gaan maar bij Makkum twijfelen we, het is niet echt aangenaam weer en het zeilpak van José heeft z'n beste tijd gehad. Dan maar naar Makkum, in de watersportwinkel slagen we goed in de aanschaf van een nieuw pak, met deze goede uitrusting maken we los van de steiger en gaan alsnog richting Vlieland. Bij de sluis in Kornwerderzand zit het (weer) niet mee, van de sluismeester krijgen we geen duidelijkheid welke sluis wordt bediend, dat kan hij nog niet zeggen en gaan we richting de kleine sluis waar al een paar schepen liggen te wachten. We kunnen er in maar door de breedte van ons moeten er diverse buiten blijven. Geen nood want het blijkt dat beroepsvaart in de grote sluis is aangekomen en toen die er uit was konden de overigen naar de grote sluis. Wij waren al snel door de sluis heen maar zoals Jan al vreesde wachten op de overigen die nog maar net de grote sluis invaren. Tijd om de drijver vast uit te draaien maar dat lukt niet omdat we niet goed opgelet hebben en er een touw van een stootwil klem tussen het mechaniek is gaan zitten. Gelukkig lukt Simon het met een scherp mes stukje bij beetje weg te snijden en komt de boel weer vrij. Dat is wel een puntje, je moet heel goed opletten en vrij veel handelingen verichten om de drijvers in of uit te draaien, als je daarin iet over het hoofd ziet dan heb je direct problemen. In de handleiding lezen we ook dat het soms niet lukt om uit te draaien als het systeem op een dood punt blijft hangen en moet je dan tussen de railing door met je voet tegen de drijver aan duwen. Dit gaf ook enige geruststelling omdat we aanvankelijk dachten dat het systeem niet goed functioneerde. 

Na de sluis met nog steeds een pittige wind halen we de 10 knopen maar op het Zuidoostrak gaat het eigenlijk te hard en we weten inmiddels dat wanneer het roerblad vanwege de ondiepte omhoog komt, de boot moeilijk bij zo'n wind in het gareel is te houden. Een korte tijd is het nog heftig sturen maar de vaargeul komt vlak voor een bocht nagenoeg in de wind te liggen en daar lukt het ons om het zeil te reven. Dat geeft rust en nog steeds met een flinke snelheid gaan we naar Vlieland en genieten van het op en top zeilen. Ondanks dat we voor Vlieland nog een slag moeten maken komen we uit op 3 boeien van de haven waar we tegen de stroom in moeten motoren. s'Avonds doen we ons tegoed aan een heerlijke mossel maaltijd, die hebben we wel verdiend.

Donderdag morgen 11 juli al vroeg zijn we paraat en willen we langs Terschelling naar Ameland zeilen. Ondanks dat het laag water is, komen we gemakkelijk door het Schuitengaat en wij zijn niet de enige, het is er druk vooral de charter klippers etc. beginnen ook hun nieuwe dag. Voorbij Terschelling varen we tussen de hoge banken in diep genoeg water, dit is wel het summum van wadvaren, de ondipetes vlakbij, aan de andere kant van de zandvlakte de Westmeep en wij met een lekkere snelheid richting het wantij van het Oosterom, de Riepel komen we maar net over al schurend over het zand, het wantij van de Oosterom is nog niet diep genoeg voor ons minimum van 45 cm, Na ruim een half uur lukt het wel en zijn we de eerste van inmiddels zo'n 10 schepen die ook liggen te wachten, die verder kunnen zeilen. En daarmee ook bijtijds op Ameland aan te komen waar er voldoende plaats is voor ons mits we onze beide drijvers indraaien. Dat scheelt ook aanzienlijk in de kosten. 

2019 2e trip2

Vrijdag moeten we eigenlijk wachten tot het middaguur om onze reis naar Lauwersoog te vervolgen, het is inmiddels vrij aardig weer en een rustige wind, we vertrekken. Op het wantij zijn er plaatsen waar het moeizaam gaat maar echt stil komen te liggen is er niet bij. We genieten van de rust om alleen op de fok dit traject af te leggen. Op de Zoutkamperlaag, het diepe water, hebben we de stroom nog mee en geen zin meer om het grootzeil te hijsen. Er is plaats genoeg in de buitenhaven van Lauwersoog en trakteren we ons zelf op een lekkere vismaaltijd bij Schierzicht. Zaterdag zeilen we een korte trip, hoog aan de wind met vol tuig naar Schiermonnikoog om daar droog te vallen, om de onderkant schoon te maken en te poetsen. In de modder niet echt een leuk karwei, de hoop was dat we meer stevigheid zouden hebben maar het was gewoon dikke blubber. Het merendeel van de bemanning ligt liever in een haven met voorzieningen en gaan we tegen de avond met wassend water alleen op de fok via het Brakzand weer terug naar Lauwersoog.

Zondag is het somber weer, het binneland in via Dokkum, Leeuwarden tec. trekt niet, we willen zeilen en dat gaat heel goed met een pittige wind, en een koers hoog aan de wind zijn we weer bij de wantijen naar Ameland. Daar gaat het grootzeil naar beneden en is het goed hanteerbaar om de ondieptes alleen op de fok te nemen en varen we desondanks minstens 5 knopen met uitschieters naar 6 a 6.5. Snel genoeg om vroegtijdig in Ameland aan te komen waar volop ruimte is in de haven. We hebben de hele middag nog en gaan het eiland met de bus verkennen, die midden door de dorpjes Ballum en Hollum gaat, bij het eindpunt net voorbij de vuurtoren met uitzicht op het Westgat en Bornrif stappen we uit en wandelen we eerst langs het strand daarna door de duinen en het bos terug naar een bushalte halverwege om terug te keren naar Nes. We hadden daar al iets gezien van een Chinees restaurant, het zag er zeer verzorgd uit met een open keuken en prima bediening de gerechten zijn vrij mild van smaak maar krakend vers en mede daardoor erg lekker.

Maandag wisselend bewolkt en een matige wind, via het Molenrak is de ingang naar de Kromme Balg net bezeild al pikken we net een stukje ondiepte mee maar dat is voor ons nu geen probleem, de stroom staat in het Borndiep al stevig tegen en zien we een aantal schepen gedwongen de motor te starten omdat de wind en tegen staat en niet voldoende is. Wij gaan in de Kromme Balg lekker met de stroom mee en kunnen met het grootste deel van de wantijen vol zeil houden. Het Kimstergat is dan wel te ondiep om met het roer naar beneden te zeilen maar de wind staat achter en is nog net hanteerbaar. In het diepere deel naar Harlingen is het weer optimaal zeilen. Daarover nog een kort filmpje:

urkWe zeilen Harlingen voorbij, het is inmiddels vrij druk op het water maar we hebben een keer geluk in Kornwerd we zijn net op tijd om de sluis te halen, zowel de kleine als de grote staan voor ons open. Zonder problemen kunnen we met volle breedte in de grote sluis, en kunnen daarna al vlot richting Workum. Voor de vernadering is een haven waar we niet zoveel komen, net voor de sluis in het kommetje vinden we een prima plek. We zijn nog vroeg genoeg om naar het centrum te wandelen een terrasje te pikken en boodschappen te doen. Inmiddels heeft Jan contact gehad met zijn broer Gerrit die het wel ziet zitten om een dagje mee te varen. Omdat de afstand vanaf het station Workum vrij groot is spreken we af in Stavoren dan lig je bijna naast het station.s'morgens staat er nog een aardige wind en zzeilen we vlot richting de Kreupel waar we lunchen. Daarna is het doel Ketelhaven maar de wind is al afnemend en zijn we niet meer voor 16 uur bij de Ketelbrug en wijken we daarom uit naar Urk. Tot onze verbazing is het daar erg druk, tot nu toe hebben we geen moeite gehad in de andere havens en nu is het zoeken naar een plekje. Gerrit kent de situatie in Urk en liggen we aan het eind van een rij boxen aan de kade, een prima plek.Mieke zijn vrouw is dan al onderweg met zakken vol heerlijke Chinees met z'n zessen kunnen we net rond te tafel en genieten wen van de maaltijd. Daarna nemen we afscheid van de familie en weten we dan al dat we de volgende dag - woensdag op de motor, bij gebrek aan wind, naar Lelystad gaan. De afstand is niet groot, de sluizen nemen wel enige tijd in beslag maar s'middags zijn we onderweg naar huis.

Ter afsluiting nog een laatste video.

<----Maidentrip