Vakantie 2018
Zondag 1 juli , O4/5 zonnig
Lelystad - Makkum
Ook dit jaar gaat onze zoon Simon een kleine 2 weken mee op de boot met een voorkeur voor richting Noord / Wadden. Omdat er gunstige Oosten wind is voorspelt vertrekken we vroeg met de auto uit Nijmegen. In Lelystad zetten we snel alles aan boord en starten de motor richting Noordersluis we zijn bij de 1e bediening om 9 uur, de Houtribsluis had iets meer tijd nodig maar om 10.30 uur ter hoogte van de Flevo Marina. Waar we de koers richting Stavoren inzetten bij de ondiepte voor Trintelhaven nog een voor ons ongewenste wijziging in de boeien, de groene zijn vervangen door gele met een rood/witte top. Dus daar mag je niet meer overheen terwijl het voor ons met geringe diepgang juist een route was om een stuk af te snijden en met ZW wind vanaf Stavoren de route in 1 keer bezeild te hebben. Nu is de wind pittig en uit een royale hoek en snellen we de goede kant op en bij Stavoren besloten we om direct door te gaan naar Makkum waar we om 16 uur afmeerden.

2 juli Makkum - Vlieland
Voor vertrek eerst het nieuwe liertje om het staartstuk van de aandrijving omhoog te halen, gemonteerd, zodat we al zeilend minder weerstand in het water hebben, gelukkig werkt het weer soepel. Om 10 uur richting de sluis bij Kornwerderzand om 11 uur zijn we op zout water en voorlopig geen bruggen en sluizen.boot haven vlieland 10 De voorspelde oostenwind was al naar noord oost en vrij zwak. Voor ons naar Harlingen niet bezeild, dus de motor aan en rond 12 uur, een uur voor hoog water gaan we langs de recreatie boeien van de Pollendan richting Vlieland. De wind was inmiddels behoorlijk gaan waaien, voldoende om tegen het laatste uurtje stroom tegen, goed voortgang te maken op het zeil. Het was vrij druk ook met visser schepen en moesten we onze koers daar op afstemmen. Bij de vliestroom zat een grote charter in ons vaarwater en moesten we afvallen wat eigenlijk niet goed uitkwam, maar hoog aan de wind konden we net voorbij de Richel zeilen en met daarna zeer ruime wind naar de haven van Vlieland. Nog wel overwogen om droog te vallen maar morgen worden daarvoor gunstiger weersomstandigheden verwacht. We gaan de haven in vinden een heel mooi afmeerplek aan de kop van een steiger met vrij uitzicht op de ingang van de haven.

3 juli Vlieland - droog vallen.

boot droogvallen2 vlieland10Vanmorgen op de fiets naar het Posthuis en via de duinen weer terug. Inkopen gedaan en na de lunch was het tijdstip van hoog water en hebben we op de voor ons bekende droogval plek tegenover de haveningang het anker uitgegooid. Na een half uur stonden we al droog en kon de grote schoonmaak beginnen, het was hard nodig. Voor morgenochtend hopen we nog wat energie te hebben om te poetsen. De warmte heeft ons inmiddels verlaten, de zon schijnt volop maar de noordenwind heeft de warmte met zo’n 10 graden teruggebracht met 17 a 18 graden, wel fris maar nog goed te doen.

boot droog vlieland10

4 juli Terschelling

Eerder dan verwacht komen we weer los van de grond en kunnen we grotendeels met de stroom mee op de motor naar Terschelling. Er is nagenoeg geen wind, toch blijft het Stortemelk golverig en schommelen we naar het Schuitengat in ruim een uur zijn we voor de haven van Terschelling, waar we helemaal onverwacht zonder brandstof zitten. Er vanuit gaande dat we ruim voldoende hadden we voor vertrek de tankvoorraad niet gecontroleerd, gelukkig wel reserve bij ons en door het elektrische opvoerpompje hadden we snel de lucht uit de leiding en konden we snel weer verder naar de haven. Gedineerd bij het ons welbekende restaurant Storm, de hoeveelheid eten was wel erg veel. Gezien de matige windverwachting gaan we er vanuit dat we nog een dag langer blijven. Vrijdag zijn de verwachtingen voor de windkracht iets gunstiger, de richting Noord iets minder maar grotendeels wel bezeild schatten we in.

5 juli - Terschelling. Half bewolkt wind N 2 - 3

We blijven nog een dag, s’ morgens wordt er een nieuwe drinkwater toevoerpomp geïnstalleerd. De oude doet het nog wel een beetje maar een continue straal is een probleem. De eerder gebruikte en bewaarde pomp waar de werking niet meer bekend was, bleek helemaal niet meer te werken. s’middags maken we een stevige wandeling door de bossen.

6 juli Ameland. Zonnig wind N/NO 3

We vertrekken om 9.30 uur na eerst diesel getankt te hebben. Een redelijk wind brengt ons vlot naar de ondiepte van De Riepel, waar we te vroeg zijn, na het strijken van de zeilen konden we voorzichtig op de motor over de laatste hobbeltjes van de Riepel naar de Oostrom. Op het ondiepste deel daar waren we weer te vroeg, anker uit en een half uur wachten. Daarna in een langzaam tempo verder, de wind liet het behoorlijk afweten en de stroom tegen maakten het noodzakelijk om de motor te starten en op tijd via de Blauwe Balg het Borndiep te bereiken. Daar kregen we de stroom weer mee kregen het laatste stuk naar Ameland kon het zeil weer op. Mooi op tijd met hoog water kregen we van een actieve havenmeester een mooi plekje achter de steiger. Zaterdagmorgen de zon schijnt en voelt het op het land weer aangenaam aan en doen we boodschappen voor het weekend.

7 juli Lauwersoog Zonnig NW3 koud/fris

Na het middagmaal verlaten we de haven van Ameland richting de 3 wantijen, zoals gebruikelijk vertrekken we te vroeg en op het wantij lopen we diverse keren vast. Met enig geduld schuiven we erover heen soms al slingeren en zoekend naar voldoende dipete. We doen nog een poging om de niet betonde Amasusgeul te bereiken maar opnieuw lopen we vast en kiezen daarom voor de standaard route.boot haven noordergat10Om 17 uur liggen we voor de Robbengatsluis, we zoeken contact met de havenmeester van de jachthaven Noordergat en die heeft een mooi plekje voor ons waar we ook onze familie Greet en Bert kunnen ontvangen. Ze mogen daar met de auto de parkeerplaats op en dichtbij komen wat belangrijk is omdat Greet nog flink beperkt is in het lopen door een ongeval.

Zondag 8 juli Lauwersmeer, zonnig maar koud/ fris wind NW3

We hebben onze loopplank uitgelegd en dat blijkt voldoende om Greet aan boord te krijgen, na de koffie worden eerst de kleppen gesteld van de motor door Bert, die daar ervaring mee heeft. Daarmee zijn alle mogelijke verbeteringen aan de motor uitgevoerd, en is de capaciteit terug op die van het vorig jaar zodat ook onder moeilijker omstandigheden voldoende snelheid behaald kan worden.boot bertgreet anker20 Deze ontwikkeling is geruststellend en geeft vertrouwen. Samen genieten we van een ontspannende tocht over het Lauwersmeer ook nu is het weer fris en komen we achter anker, uit de wind en in de zon op temperatuur. De dag sluiten we af met Fish en Chips. Zij gaan met de auto weer naar huis en wij liggen weer op dat mooie plekje en aarzelen over wat morgen het reisdoel zal zijn.

9 juli Leeuwarden zwaar bewolkt en koud

Het is een wat troosteloze dag, zwaar bewolkt en de wind uit deen lastige richting om over zee naar Terschelling te zeilen,de windkracht is weinig constant meest WNW4
Uiteindelijk kiezen we voor binnendoor naar Leeuwarden met de bedoeling zoveel mogelijk te zeilen, maar dat blijft beperkt tot het Lauwersmeer. Mede door de inmiddels toegenomen drukte is het weinig verantwoord om in de smalle vaartjes te zeilen en we willen ook in ons konvooitje blijven waardoor we weinig oponthoud hebben, behalve in Dokkum waar we te maken hebben met de middag pauze. Op het internet lezen we dat de provincie de bruggen zoveel mogelijk op afstand willen bedienen, zonder middagpauzes en er ook een einde komt aan het bruggeld van €5,- streefdatum 2020. Het is sowieso wat dat betreft een duur tochtje met €3,- bruggeld in Birdaard en €7,- in Leeuwarden.
In Leeuwarden vinden we een goede plek in de Prinsentuin.

10 juli Sneek, Nw4/5 eerst bewolkt halverwege de dag zonnig. Fris.

Om 9 uur gaan we de eerste brug door in Leeuwarden, de andere 3 volgen snel. We zitten dan op het van Harinxmakanaal, waar we lang moeten wachten op de spoorbrug. Om 10.30 uur gaan we het kanaal af richting Grouw, met alleen de fok op zeilen we rustig maar met voldoende snelheid naar Grouw. boot jos20Daar meren we af voor de lunch, daarna het Prinses Margrietkanaal op richting Sneek, de spoorbrug draait nu snel, maar met de vele bomen langs de route en de drukte op het water zeilen we weinig tot aan het Snekermeer. Aldaar kunnen we voluit zeilen ook de Houkesloot in naar Sneek. Het is er druk, door de grachten heen vinden we aan het eind van de Geeuwkade een plek. Ver van de stroomkast naar ons idee een B locatie van 80 cent per meter maar de havenmeester houdt het op een A locatie van €1,25 p.m. Het centrum is niet ver en Sneek is vrij compact zodat je alles vindt op kleine onderlinge afstanden. Alle grootwinkelbedrijven hebben er hun filialen daarnaast is er nog een keur aan individuele winkelbedrijven. We nemen chinees eten mee naar de boot, helaas de kwaliteit valt tegen. s'avonds zien we België verliezen van Frankrijk bij de wereldkampioenschappen voetbal.

11 juli Stavoren zonnig wind N3

Omdat we al aan de andere kant van Sneek liggen nemen we de route via IJlst, wel erg smal voor ons maar het lukt, en via Osingahuizen bereiken we Heeg. Met volle zeilen langs Heeg, het Heegermeer op, ook de Fleussen en de Morra zijn ruim bezeild. We genieten wel van deze tocht die herinneringen aan vroeger oproepen, wat hebben we vaak dit traject gevaren. In Stavoren lunchen we en besluiten om daar te blijven. Stroom, douches, tv ontvangst zijn toch wel belangrijke voorwaarden voor een aangenaam verpozen. En de standaard wandeling via de oude haven, en de IJsselmeerdijk mag ook niet gemist worden.

12 juli Lelystad N3-4 eerst bewolkt later zonnig.

Met een lekker windje en de fok uitgeboomd snellen we naar Enkhuizen, vlakbij het station in de stadshaven zetten we Simon af die vandaaruit met de trein naar huis gaat. Wij gaan verder naar onze ligplaats in Lelystad waar we morgen willen klussen. Ook van Enkhuizen prima zeilend wel met minder wind maar ook de fok weer uitgeboomd. Zo hebben we een fijn einde aan onze zeilvakantie.

Vrijdag de 13e zonnig.

nw bekleding douch10Er rust geen doem op deze dag, de oude wandbekleding in de toilet/ douche ruimte was al eerder verwijderd maar nog restanten oude lijm moesten eerst te lijf met een scherpe krabber en staal borstel ging dit prima daarna nog schuren en de voorgesneden nieuwe wandbekleding kan erop. Altijd spannend of dat gaat lukken, nou we zijn tevreden over het resultaat. De nieuwe bekleding heeft minder schuim en daardoor minder maskerend van de onregelmatige ondergrond maar het misstaat niet en het ziet er weer fris uit.
Daarmee zijn we aan het eind van deze korte vakantie, morgen vertrekken we voor een bowlstoernooi naar Hardenberg en nadien weer naar huis.