Eerste vakantie 2015 (Juni)

op . Gepost in verslagen2015

nieuwe zeilen

Het voornemen om een dagelijkse blog te schrijven is niet gelukt omdat dit te lastig was via de smartphone.

5 juni Scheveningen.

Met enig oponthoud bij onze sluis, een vrachtschip zat tussen de deur omdat die te vroeg werd gesloten, konden we aan het eind van de ochtend het zeil hijsen. Koers richting Amsterdam en halverwege het Noordzee kanaal overnacht bij de brug Nauerna. Vanochtend al vroeg richting IJmuiden. Vlot door de sluis en de zeilen gehesen bij weinig wind. Koers Scheveningen waar we om 14 uur aankwamen. Ondanks de weinige wind maar stroom mee ging het beter dan verwacht. De voorspelde warmte van 30 graden was niet op zee daar hadden we de jas aan.

 

6 juni W-5 naar Stellendam

Voor ons helaas net niet bezeild maar we laten ons niet misten en lukt het met een paar slagen komen we over de Eurogeul. Het water is daar altijd onstuimig onder invloed van de stromingen, bij vloed loopt de hoofdstroom naar Dover en de zij-stroom naar Rotterdam en bij Eb natuurlijk andersom. Zeer onrustig water met fikse golven, op enige afstand zie je de scheidingen tussen die stromen en wordt het daar een stuk rustiger. De koers van de Eurogeul naar Stellendam is ruimer en lekker bezeild. De sluis draait vlot en vinden we een prima plek aan een ankerboei op het Haringvliet.

 

7 juni NW 3-4 Roompot

Om 7 uur op en vlot door de sluis, stroom mee en een rustige tocht naar de Roompot, aan het eind trekt de wind wat aan maar die is voor ons dan al zeer ruim. In 10 minuten zijn we de sluis gepasseerd en ankeren we in de betonhaven bij Neeltje Jans. Helaas al het steigermateriaal is verdwenen, wat ook in het blad Zeilen was aangegeven. Dus met het bijbootje naar de wal, laarzen aan om die tegen de beschoeiing vast te kunnen leggen. megt het idee voor een lekkere mosselmaaltijd in het Mosselrestaurent, daar aangekomen "gesloten " vanwege de zondag. Dus wordt het eten uit eigen voorraad. 

 

8 juni NW 4-4 Middelburg

Na een rustige nacht opnieuw zeer vlot door de sluis, en een mooin bezeilde tocht naar de Westerschelde, de vooruitzichten voor de komende dagen zijn niet echt gunstig wat betreft de wind en vrezen we opgesloten te zitten in haven aan de Belgische kust wat aanvankelijk het plan was. De wind trekt ook nog eens extra aan en besluiten we in Nederland te blijven en richting Vlissingen te gaan, wel tegen de stroom in maar de wins is sterk genoeg om ons in een redelijk tempo daar te brengen. Even het plan om in Vlissingen te blijven maar net als we dichtbij de haven zijn wordt de brug bediend en is de verleiding is er om direct door te varen. Ook al omdat we iets hebben gelezen over de "blauwe golf" in 1 x doorvaren naar Middelburg met open bruggen of korte wachttijden. Bij de 2e brug gaat het al mis en moeten we vrij lang wachten, volgens de Almanak tot 14.30 maar tot onze verassing 14.06 uur de brug wordt bediend. In Middelburg is het weer wachten, misschien was onze snelheid op de motor te hoog, maar na de 1e brug wederom wachten voor de stationsbrug. Zij het met hindernissen toch redelijk op tijd om 16 uur in Middelburg. Tijdens het wachten voor een ligplaats zorgde de onstuimige wind en een net opnieuw betegelde kade voor heel veel zandoverlast, het leek de woestijn wel. Dagen nadien vinden we nog overal de restanten.

9 juni Yerseke NO-5

Naar Veere is het niet ver en daar ook vlot door het sluisje, mede door de toch zeer frisse temperatuur maar weinig mede watersporters, waar het bezeild is, zeilen we. Het Veerse meer is voor ons te smal om te kruisen, bij de sluis zoeken we eerst een steiger op om rustig te wachten tot 13 uur om dan door de sluis te gaan zodat we de stroom naar Yerseke niet meer tegen hebben. Mooi de tijd om ook te lunchen en plannen te maken voor de resterende dagen. We gaan geleidelijk aan huiswaarts mikkend op gunstige winden. De 7 mijl zeiltocht naar Yerseke is heerlijk, wel wat ruig met ons volle tuig maar wel genieten. Om de haven van Yerseke in te komen maken we de "klassieke" fout om de verkeerde boei te ronden en lopen we aan de grond. Gelukkig is het zeil al gestreken en lukt het redelijk snel om weer los te komen. In Yerseke genieten we bij de  Viskeete met uitzicht over de Oosterschelde van een lekkere mosselmaaltijd met een voor ons apart recept met Bretonse kaas, erg lekker.

10 juni St. Annaland NO 3-4

In Yerseke is het wachten tot de middag om de stroom nog meet te hebben en bij de Keeten rond de kentering te arriveren. Hoog aan de wind naar de Keeten, mooi om zo te zeilen, het lukt net met toen nog behoorlijk stevige wind. Op de Keeten is dat dan meer kracht 3 dan 4, omdat het hele vaarwater vrij voor ons ligt besluiten we om te gaan kruisen. 2 x wagen teveel en lopen vast overigens zonder problemen komen we snel weer los. Het meest last hebben we van zeilboten die ons tegemoet komen en blijkbaar de regels niet goed kennen of niet willen hanteren, "loef wijkt voor lij", een aantal keren rakelings en zwaaien ze vriendelijk, we hadden liver gehad dat ze ons wat meer ruimte hadden gegeven.  Bij St. Annaland hebben we ankerboeien voor het uitkiezen, uit ervaring weten we dat de haak van de boei strak tegen het ankerbeslag in het midden van onze boeg moeten trekken dat geeft geen problemen met stroom tegen wind. Waardoor de ankerboei tegen één van de boegen gaat bonken.

11 juni NO - 3

Wind pal tegen, we maken het ons gemakkelijk en motoren naar de Volkeraksluizen, na de Haringvliet brug kan het zeil omhoog en met zeer ruime wind varen we op ons gemakje naar Stellendam en aan de zeezijde vinden we nog voldoende plaats op de overnachtingsplaats bij de sluis. We krijgen og 2 jonge dames naast ons met een aluminium zeiljacht van 8.5 mtr. die daar enorme tochten mee maken. Het blijken Francaises te zijn, die gelukkig Engels spreken en 1 ook nog een aardig woordje Nederlands omdat ze een aantal jaren hier gewoond heeft. Ze zijn onderweg naar Zweden en maken zich niet zo druk om de 2 weken die ze nog nmaar hebben, hun plan is om van Texel in 1 x naar Tyburon in noor Denemarken te zeilen. Ze hebben  met het 30 jaar oude bootje ook al een rondje Carieb gezeild. De boot is geregistreerd in Engeland omdat ze geen zeewaardigheids papieren kregen in Frankrijk en ze voeren een Belgische vlag, waarom dat hebbene we niet helemaal begrepen. Hun doel voor de volgende dag is Scheveningen dat lijkt hun een mooie plek om een dag extra te blijven. Het mooie weer van morgen wordt afgewisseld met een koude dag N-4-6 en die brengen ze liever niet door in IJmuiden.

12 juni ONO - 3

We hadden gerekend op Oosten wind 4 vanaf s'morgens 7 uur gaat het nog wel naar de Eurogeul de koers daar naar toe is ook beter bezeild dan daarna naar IJmuiden en zeilen we lekker in  2.5 uur naar de 2e Maasvlakte, het water is ondanks de geringe wind behoorlijk onstuimig en komen we nauwelijks verder. Motor aan en zo snel mogelijk de geul over steken, daarna tot IJmuiden motorzeilend met de stroom mee vaak met 8 knopen per uur arriveren we daar al om 15 uur. Met eindelijk lekker warm weer, na een tussenstop voor de brug bij Nauwerna, onze vast stek om te overnachten, en de warme hap genuttigd hebben vertrekken we om 19 uur naar Durgerdam. Om 21.30 uur het anker uit, lekker bijkomen van de lange tocht en op tijd naar bed voor een rustige nacht.

Zaterdag 13 juni ZW 4-6

In 3 uur zeilen we met zeer ruime wind naar Lelystad, we hebben zin om naar huis te gaan de weersverwachtingen voor volgende week zijn niet bemoedigend en wachten we liever thuis op verbetering. Terugkijkend merken we wel dat grootse plannen zoals naar Engeland niet snel meer op ons verlanglijstje staan, het weer nis toch vaak ongewis en langere tijd wachten in Havens is niet aan ons besteed. Elke keer zullen we natuurlijk bekijken wat ons doel zal zijn maar we neigen naar overzichtelijke afstanden en plekken waar we meer keuze hebben om wel of niet te gaan. Op de Wadden voelen we dat meer dan langs de kust dus die zullen vaker de voorkeur krijgen.