Artikelindex

Bundeling van ons vakantieblog 2012

Gemaakt op dinsdag 12 juni 2012 10:58
Scheveningen

We zijn zondagmiddag uit Lelystad vertrokken, nauwelijks wind, dus veel motoren we wilden door Amsterdam heen naar Nauwerna om daar bij de brug te overnachten. Allemaal prima gelukt maar de volgende ochtend geen controlelampjes van de motor, direct gaan de gedachten uit naar vorig jaar met een kapotte dynamo in Kiel. De motor kan nog wel gestart worden en vertrekken we naar IJmuiden bij de Volvo Penta dealer een prima advies gekregen om met de dynamo op de fiets naar een reparateur in Beverwijk te gaan. Een uurtje hard fietsen leverde op dat er niets mis was met de dynamo en na terugplaatsing bleek het om de Splitter (diodebrug) te gaan. Allen bekabeling daarvan aan elkaar gekoppeld en het probleem was weer opgelost. We zullen nu de accu van de motor in de gaten moeten houden dat die niet leeg trekt op bv. de koelkast. Toch enigszins vermoeid van al het gedoe en ook de wisselende weersverwachting deed ons besluiten om niet rechtstreeks naar Lowestoft te varen maar naar Scheveningen. Voor de 1e helft ging dit prima met een mooie oosten wind, de 2e helft was deze verdwenen en met enkele buitjes een tegenwindje uit het zuidwesten. De waarschuwing via de marifoon voor NO-6 en onweer maakte dat we zo snel mogelijk om de motor de resterende mijlen hebben afgelegd. Het zag er dreigend uit maar we hebben er niets van mee gekregen. Voorlopig trekken we langs de kust voort.

Gemaakt op donderdag 14 juni 2012 19:03
Ramsgate

We zijn aan de "overkant" na een fikse zeiltocht van Scheveningen naar de Roompot 50 mijl in 6 uur wel met een zeer stevige windkracht van ruim 5 uit het noorden. Dus ruime wind en ook soms uitgeboomd, het ging hard toen we rond 15 uur voor het slijkgat zaten leek een vervolg van de voortvarende tocht met stroom mee een goede gelegenheid om flink op te schieten. Woensdag "slechts" 30 mijl naar Blankenberge in hoofdzaak ook ruime wind maar met 5 mijl per uur waren we al heel tevreden. De weersvooruitzichten geven aan dat er pittig weer op komst is, harde wind uit het ZW en preferen we een rustige ontspannen overtocht. Vandaag donderdag 14/6 is er heel weinig wind uit het oosten en besluiten om dan maar op de motor in 10 uur 60 mijl naar Ramsgate te overbruggen. 's Morgens om 6 uur vertrokken en met een lekkere zonnetje, wel fris, aan de lange tocht begonnen, gelukkig weinig scheepvaartverkeer op de shipinglanes en na ruim 7 uur was er voldoende wind om op het zeil verder tegaan. De wind trok steeds meer aan naarmete we de Engelse kust naderen en zijn we om 16 uur (15 uur Engelse tijd) in Ramsgate. Waarschijnlijk blijven we een paar dagen om de omgeving te verkennen.

ramsgatehaven-krijtrotsen  ramsgate-ligplaats  ramsgate-binnenhaven

Gemaakt op zaterdag 16 juni 2012 16:09
Ramsgate 2

Nog een kort berichtje uit Ramsgate, we liggen hier nog steeds vanwege de harde ZW wind. Morgen verwachten we dat het minder wordt en willen we wel eens naar een ankerplaats. Vermoedelijk in de buurt van de River Crouch. Volgens de weerkaart wordt het de komende week (zeer) rustig weer en verwachten we geen grote afstanden te maken en de kreken in de Thames Estaury ruim te verkennen. We maken de tijd vol met wandelingen, boodschappen en vanmorgen een spelletje Bowls bij de locale club. Op een prachtige green buiten, wel heel anders dan we gewend zijn maar wel leuk en gezellig. José en Jan

Gemaakt op woensdag 27 juni 2012 19:10
Theems estuary

We zijn weer op vaste wal, door het gebrek aan voldoende internetmogelijkheden is de berichtgeving beperkt gebleven. Een korte terug blik op Engeland, vanaf Ramsgate een mooie echte zeiltocht, hard en hoog aan de wind naar Burnham on Crouch. De geplande ankerplek viel tegen maar verderop was het prachtig maar de moorings bleken geen mooring te zijn, nergens was een bevestiging mogelijk. Ondanks de mooie omgeving besloten om een betere plek op te zoeken die we in Walton Backwaters hebben gevonden. Een kreken gebied achter Walton on the Naze met ruim voldoende moorings, helaas de helft voldoende wind en de rest op de motor. We lagen achter in de kreek vrij ver van het dorp af en op de terugweg was de benzine van motor van de bijboot op en moest er een stevig stuk geroeid worden. Maar het was mooi zonnig weer  en we hadden zeker genoten van de wandeling naar The Naze met een mooie toren die we beklommen hebben met een prachtig uitzicht rondom. Na 2 nachten waren we aan iets nieuws toe en zijn, niet zover, gezeild naar de River Orwell. Die kennen we van eerdere bezoeken en staat bekend om z'n pracht. Aan een mooring met hoog water naar de kant en na een fraaie wandeling over één van de vele Footpath kwamen we aan in Pinmill met de voor zeilers bekende pub The Butt & Oyster (butt is een naam die in de omgeving gebruikt wordt voor een soort platvis)