Nijmegen,
6543

024 3774597
info@jjmensink.nl

Artikelindex

Saône

Een volstrekt ander landschap en vaarwater, het vaarwater en het landschap zijn een stuk ruimer. Er gaat opnieuw een grote rust uit van het landschappelijke en de kleine dorpjes. Telkens is de verwarring er nog steeds als er volgens de kaart een behoorlijke plaats met jachthaven wordt vermeld dat het in onze ogen een iets groter dorp is met haventje waar zo'n 50 boten liggen. Het aantal huurboten neem duidelijk toe, er zitten dan ook diverse huurbedrijven in de directe omgeving. de prijzen voor een middenklasse, daar kun je wel met 2 gezinnen van totaal 8 personen op, kost in dit seizoen al € 2600,- per week (in het hoogseizoen € 3600,-).  Veel dorpjes hebben een heel pittoresk kerkje met een soort borduurpatroon in het wat ui-vormig dak, heel bijzonder en mooi. Ook zijn er steeds meer kastelen te zien vaak nog in een heel behoorlijke staat. Op dit water kunnen we beter opschieten ook al zitten het merendeel van de 24 sluizen in het eerste deel van ons traject. We zijn nu 22/4 zo'n 60 km. gevorderd en we hebben al 10 sluizen gehad. Afgelopen nacht aan de steiger bij Baulay kwam er rond 5 uur 's morgens ongewenst bezoek, bij de buurman had men de deur al open gekregen deze werd wakker van het lawaai, hij gaf een flinke brul waarop de dief (ven) verdwenen. Kort daarvoor had ik nog op onze hond Rex gemopperd die blafte, niet voor niets dus. De volgende dag is het mooi, zonnig voorjaarsweer, we gaan eerst naar Port sur Saone, daar drinken we voor de laatste keer samen koffie met mensen van de boot die vanaf Givet heel veel dagen met ons opgevaren hebben. Met Michelle en Gérard wisselen we nog adressen uit en wensen elkaar het beste. Zij gaat voorlopig terug naar haar eigen appartement in Isle la Doubs en hij gaat eerst terug naar Nederland om zijn woonboot te verkopen en wil daarna een stukje grond in Frankrijk kopen om daar een Chalet op te zetten, we hebben goede herinneringen aan hen.
We passeren de 2e tunnel "souterrain" op de Saone, ze zijn beide 630 meter lang en goed verlicht.Vanaf nu hebben we de sluizen weer alleen en de vaarwegen bijna ook, een enkele huurboot en tot onze verrassing, vlakbij Verdun sur le Doubs 2 vrachtschepen uit de sluis. We zetten er flink de sokken in en varen menig uurtje, we gunnen ons geen tijd om allerlei mooie plaatsen als Gray, Auxonne en Seurre te bezoeken. Alleen Gray doen we kort aan en St. Jean de Losne (Losne spreek je uit als Loon) om boodschappen te doen en te tanken. Het weer verbeterd wel maar het blijft hard en fris waaien, de voorspellingen via de wereldomroep worden wel steeds gunstiger, dus goede vooruitzichten wat het weer betreft. Over 3 dagen willen we in Lyon zijn. Het  2e deel van de Saone is weinig opwindend, het komt overeen met onze Maas en Lek wel wordt de rivier, vooral na Verdun sur le Doubs, steeds breder met echte groen en rode boeien om de vaargeul te markeren.Met als gevolg dat we, in tegenstelling tot de Saone die dwars door de bossen liep met overal natuurlijke ligplaatsen, nu aangewezen zijn op de formele afmeerplaatsen bij de dorpen en steden. Wij vinden de havens schandalig duur, men hanteert hier een eenheidsprijs, grote of kleine boot doet niet terzake. Dat 8 a 10 euro voor een motorjacht van 14 meter niet veel is en 500 liter water voor 2 euro ook heel redelijk is, wordt voor ons met onze 8,5 meter en watertank van 100 liter en geen douche aan boord, daar moeten we apart nog eens 2 euro per persoon voor betalen, een onevenredig zware belasting. Of zouden ze dit in Frankrijk bedoelen met "Egalité". We zullen ons er maar niet te druk over maken, in het totaal van de overnachtingen hebben we tot nu toe maar 1/3 hoeven te betalen. In Verdun sur le Doubs vinden we een mooie aanlegplaats, de prijslijst bij de Capitainerie vermeld € 10,- excl.douches etc. en je moet met de punt of de kont naar de wal liggen want over de lengte liggen kost 2 x het tarief. Onze opwinding hierover zakt fors wanneer er helemaal geen Capitain(e) is en ook niet komt. De sluizen hebben vanaf Auxonne normale (grote) afmetingen en is zelfbediening afgelopen , overigens, dit leidt nauwelijks tot meer scheepvaart.
Zondag 25 april zijn we onderweg naar Chalon sur Sâone, de zon schijnt en het waait pittig uit het NO we schatten windkracht 5, opeens zien we, in een bocht, een zeilboot met vol tuig even later nog een en nog een, uiteindelijk 12 stuks in een onderlinge wedstrijd van de zeilclub uit Chalon sur Sâone. Jullie zullen begrijpen dat onze zeilersharten open gingen en met veel enthousiasme hebben we gezwaaid, aangemoedigd en de meest vreemde manoeuvres gemaakt om hen maar geen strobreed in de weg te leggen. We kregen even hartelijke en spontane reacties terug van de zeilers die hun handen vol hadden om de boten in het gareel te houden, even later ook nog een 4 tal optimisten die deels aan het zeilen waren of aan het hozen van het binnengekomen water. Ja! we zullen onze eigen onderlinge wedstrijden dit jaar voor een belangrijk deel moeten missen vanaf deze plek willen we de overige deelnemers veel succes toewensen. En de zeilcommissie adviseren om op een zondagmorgen in april al te starten, dan waait het tenminste lekker pittig.
Chalon sur Sâone is een mooie en oude stad, de jachthaven is voor ons geweldig met zeer mooie aanlegplaatsen in de luwte gelegen van een eiland met directe verbindingen (2 bruggen) met de oude stad en erkenning voor de kleinere boten, we betalen € 7,80 all in (incl. douches). Aanvankelijk wilden we nog verder varen na het internetcafé bezocht te hebben en na de site weer up to date gemaakt te hebben maar de omstandigheden waren zo mooi dat we zijn gebleven. Voor Jan ook een mooie gelegenheid om, de volgende ochtend, voor het eerst sinds 4 weken weer te trimmen omdat hij na afloop lekker kan douchen. Het trimmen ging nog prima en is zijn conditie nog prima, de trimtocht ging naar het haventje van de zeilers, zo'n 5 km terug langs de Sâone een mooie locatie in de nabijheid van sportvelden en een golfbaan alles met centraal een restaurant en voor de zeilers een gezellig clubhuis. In het nabij gelegen winkelcentrum doen we onze boodschappen en vertrekken we richting Mâcon zo'n 70 km verderop. Na Mâcon geldt voor de Sâone hetzelfde als voor Canal de l'Est, lest best de rivier krijgt een steeds vriendelijker aanzicht door veel kronkelingen, mooi begroeide oevers en leuke stadjes langs de rivier. Als achtergrond decor komen de bergen steeds dichter bij en is het duidelijk dat we niet in "Pays Bas" varen. De stroom geeft ons een extra zetje van ongeveer 2,5 km. per uur mee waardoor we al om 16 uurLyon bereiken, we zijn nauwelijks de eerste brug van de stad onderdoor of we worden aangehouden door de gendarmerie die met een rubberboot met 5 agenten en blauw zwaailicht aan ons komen controleren. Wat ons betreft geen probleem want we hebben onze papieren in orde, dat de Fransen nog steeds tuk zijn op de vlaggebrief, een document wat niets voor stelt maar  de indruk geeft dat het een eigendomsbewijs is. Ze zijn er content mee, het document is afgegeven onder verantwoordelijkheid van het ministerie van verkeer en waterstaat en er is een, door mij met de computer bewerkte foto, op genageld en natuurlijk een stempel. Dat bewerken van die foto was noodzakelijk om op tijd de aanvraag binnen te hebben en onze boot toen nog op de wal stond, dus met een foto van vorig jaar zodanig bewerkt dat de naam van de boot die nu ook op de spatzeilen staat ook op de foto te zien is. Het document wordt afgegeven op basis van een kopie van je verzekeringsbewijs en paspoort, het ministerie heeft nog eens 3 x met rode stempels in het Frans vermeld dat er geen eigendomsrechten aan ontleend kunnen worden maar dat maakt allemaal niets uit de gendarmes zijn er tevreden mee. Gezien onze gezinssamenstelling, een al wat ouder wordend echtpaar met een slapende hond aan boord, vonden ze het blijkbaar niet nodig om de boot aan een nader onderzoek te onderwerpen. 
Lyon lijkt ons een mooie stad maar we zien er helaas weinig van de ligplaats is zondermeer ongunstig, we hadden al het advies gekregen om niet onder de bomen te gaan liggen ivm allerlei gespuis die daar ook hun onderkomen zoeken maar de plek buiten de bomen met een hogere kade was geheel bezet door vrachtschepen, daarnaast waaide het hard en gaf dat een heel vervelende golfslag waardoor we bijna zeeziek werden aan de kade. Jan is een broodje Kebab met friet gaan halen als compensatie dat het etentje ivm zijn verjaardag  niet in voldoende rust kon plaats vinden. We durfden de boot niet daar achter te laten, na de maaltijd zijn we er weg gegaan en hebben we een veel rustiger plaats gevonden op de Rhône, die aan de andere kant van het centrum loopt. We zijn daar lekker, in de luwte van een brug aan een heel luxe kade blijven liggen en hebben ons tegoed gedaan aan een wijntje(s) en nootjes.