Nijmegen,
6543

024 3774597
info@jjmensink.nl

Artikelindex

Terugblik (3)

De Saône en de Rhône zijn duidelijk rivieren en geen kanalen ieder met eigen landschappelijk karakter, waarbij de Saône de langst minst interessante stukken heeft maar wel veel meer en mooie havens, het merendeel van landschap van de Rhône is bergachtig en dat maakt de rivier mooi wat ons betreft, deze slingert duidelijk door de dalen van de bergen en op enige afstand zijn de Alpen duidelijk waarneembaar. Het aantal aanlegplaatsen is beduidend minder mede door de enorme vloedgolf van afgelopen winter maar de rivier heeft ook geen natuurlijke ankerplaatsen. Langs kades gelegen heb je last van de golven van passerende schepen met name tankers die op Lyon varen waar een petrochemisch industrie is. Het sluizen is ook van een heel ander karakter, in het eerste del van de Saône de bekende kleine zelfbedieningssluizen daarna steeds grotere sluizen en steeds groter verval. De grote sluizen hebben allen drijvende bolders daadoor blijft het sluizen eenvoudig. Overigens is op de grote sluizen, het dragen van een zwemvest verplicht.Door het geringer aantal sluizen kun je op beide trajecten grotere afstanden per dag afleggen, op de Rhône hebben we dagen gehad van 80 km en zelfs 1 van 90 km. Bijzondere dieren hebben we niet veel gezien wel regelmatig Visdief of Kiekendief, we weten niet precies hoe de donkerbruine roofvogel die op vissen jaagt en die met zijn poten uit het water grist, heet. Een andere vogel die er veel ziet is de reiger, we hebben ook een aantal bruine reigers gezien of zijn dat purperreigers?  Op een warme dag schoot er een hagedis voor onze voeten weg verder geen opvallende zaken. We zijn nu aan het eind gekomen van onze reis naar de middellandse zee, een hele opgaaf voor een stel zeilers. We hebben niet echt de rust gevonden om van mooie plaatsen te genieten het varen was op zich afwisselend genoeg en is het voor ons tamelijk bijzonder dat je elke morgen ongeacht het weer gaat varen. Na wat beginperikelen heeft de boot het prima gedaan we hebben verder geen problemen meer gehad en dat is na zoveel vaaruren een goede prestatie. In de sluizen hebben we wel een enkele kras opgelopen maar dat was ingecalculeerd en de schilderbeurt staat gepland voor na de reis, mogelijk waren ze te voorkomen geweest met nog meer stootwillen. Ook onze diepgang van 1.45 heeft geen enkel probleem gegeven, afgaande op de schipper van een spits moet 1.90 kunnen.

Hierbij een overzicht met een aantal feiten:

kilometers sluizen vaaruren vaardagen overnachtingen diesel
1340(hemelsbr.940) 226 206 28 31(betaald 10) 230 liter