Artikelindex
Gedser (Falster) Denemarken
Daar op de fiets naar het 3 km verder op gelegen oude stadje, gezellig en mooi we hebben er een enorme portie ijs gegeten, zoveel dat we s'avonds geen toetje meer op konden. De temperatuur 22 graden was zeer aangenaam. Vandaag een stuk koeler max. 19 graden, en een windje 3 uit ZW, bijna voor de wind in 6 uur naar Gedser/Denemarken. De havengelden in Duitdland vielen ons erg mee, gemiddeld €14,- incl. stroom. Het is dus even wennen, hier in Denemarken, omgerekend ongeveer € 24,- maar dat valt mee t.o.v. Waddenhavens, die per m2 rekenen. Het dorpje stelt niks voor, we kunnen er wel onze dagelijkse boodschappen doen. Voor morgen en Vrijdag wordt er W-5 verwacht, vooralsnog zien we dat nit als een probleem en willen we richting het eiland Mon, daarheen hebben we hoge wal en goed bezeild.
Gedser (Falster) - Klintholm (Møn)
Toch kon de stuurautomaat het bijbenenbenen en dat geeft voor ons een zekere rust, kalmte en overzicht waardoor we met een flinke vaart van regelmatig 8 knopen richting Klintholm scheurden. We kwamen daar om 13 uur aan, we hadden iets meer moeite moeten nemen om de hele haven de verkennen voor een mooie plek maar de ligplaats aan het begin lonkte en liggen we nu aan lager wal. Wel goed te doen maar niet ideaal, verkassen lukt (nog) niet ivm de harde wind. Zoals het er nu naar uitziet blijven we hier tenminste nog een dag. We hope dan op de fiets de omgeving te verkennen, o.a. de bekende krijtrotsen waar we niet ver vandaan zitten. Van WM (Welmeister) hoeven tot nu toe niets te missen en hebben we Nederland 2 x zien winnen. Zoals je ziet zit er nu regelmaat in de bijdragenn, ook hier hebben ze weer een prima internet verbinding.
Vordingborg Sjæland
daarmee zeilden we langs dezelfde rotsen die we 's ochtends bezocht hadden en zagen ook de trap die op het strand uitkomt. Een trap die helemaal van bovenaf aangelgd is met mooie uitzichten en de nodige rustplaatsen omdat de hele trap 15 minuten traplopen is. De heenweg deden wij er 10 minuten maar de terug weg was 5 minuten pauze halverwege wel lekker en was het toen dan ook15 minuten. We waren te vroeg voor het museum, we moesten op tijd terug zijn want de wind zou een paar uur afzwakken zodat we van onze steiger konden komen die aan lagerwal lag. We hadden al eerder een poging ondernomen maar de wind was te krachtig. Rond het eiland draaide de wind wat tegen maar op zee uit de luwte konden we weer genoeg hoogte halen voor de gewenste koers. Het laatse half ur begon het behoorlijk te regen, we zagen de bui aankomen en waren net op tijd met onze zeilpakken. De wind viele geheel weg en gezien die omstandigheden hebben we vlak bij de haven het anker uit gegooid, in die omstandigheden zagen we in de haven liggen weinig toevoegen aan deze zeildag. Stevige ankergrond en kalm weer gaf een rustige nacht en hadden we deze morgen (Zaterdag 21/6) zin om de geplande tocht naar Vordingborg te maken, deels hoog aan de wind, deels ruime wind en de laatste 6 mijl pal de wind tegen. Voor het grootste deel in smal vaarwater. De wind trok steeds meer an naar minstens 6 met het vooruitzicht van smal vaarwater hebben we op zee al een reef gelegd. Op zo'n 8 mijl van Vordingborg passeerden we een dorpje met haven, even gedacht beter om hier af te meren en wachten op rustiger weer voor het deel op de motor tegen de wind in. Maar het gestelde doel lonkt en we zedilen door tot het punt waar we recht in de wind moeten. Om eerst rustig te eten gooien we in de luwte het anker uit, maar de bodem bleek dik weerbarstig gras waar het anker niet vast wil zetten. Langzaam verwaaien we, net langzaam genoeg om een boterha te eten. Het anker ophalen wordt een ramp, kilo's lang en plakkerig gras hangt er aan en het kost alle moeite omdat te verwijderen. Uiteindelijk lukt het, de wind is nu vaker 7 dan 6 en we komen maar moeizaam vooruit, zo slecht dat we overwegen op het zeil terug te gaan naar het eerder genoemde dorpje, José oppert dat er mogelijk gras in de schroef zit, en gelukkig een keer achteruit slaan met de motor geeft weer hernieuwde kracht voorwaarts en zetten we toch maar door. Het zijn de momenten waar we het minst plezier aan beleven. Gelukkig maakt Vordingborg waar we op gerekend hadden een behoorlijke std met voldoende supermarkten.
Voor de komende dagen blijft de wind tegen, er is hierna richting het westen wel meer ruimte om te krusen maar de wind zal wel moeten afnemen. De verwachtingen zijn niet denderend maar die van gisteren was dat ook niet en dat viel heel erg mee. We zien wel!
Bagenkop
maar na een lang trek en een paar korte slagen konden we tussen de eilanden Jemø en Femø doorzeilen naar Serjø wat we als minimaal doel hadden. Inmiddels was het rustiger geworden en, aan het vele uren zeilen gewend geraakt, willen we nog verder. Het is fris maar de zon schijnt en de reef halen we eruit, Onsevig een doel dichter bij Duitsland gelegen was op 10 graden na bezeild en onder de huidige omstandigheden dus geen probleem. Naarmate we die kant opgingen veranderde de wind naar een ongustige richting waardoor we minsten 10 graden extra in moesten leveren en trok aan naar hard W 6/7. Daar zit je aan het eind van de dag na 8 uur zeilen niet op te wachten maar het komt. Dus de even er weer in en stampend door hoge golven en veel korte slagen maken want het doel lag inmiddels recht in de wind. Een kort moment wel gedacht we pakken een andere haven die makkelijk bereikbaar is maar wel verder van het einddoel af ligt, toch gekozen voor langere toch wel onaangenaam zeilen. Als dan uiteindelijk de haven binnenlopen dan overheerst de tevredenheid. We zijn slechts een week in Denemarken maar kiezen ervoor om de terugtocht aan te vangen. We hebben een rondje Falster/Møn gemaakt en we verwachten wel weer 2 weken nodig te hebben om thuis te komen. Het weer si voor ons fris gebleven en alle wind die we gehad hebben in Denemarken is hard geweest en uit dezelfde westelijke richting. Met de laatste dagen dus zwaar tegen, zo ook vanochtend om 10 uur leek het wat rustiger en in de praktijk was het niet minder dan gistermiddag. Gelukkig konden we, hoog aan de wind het langste stuk, zo'n 20 mijl zeilen, daarna een stuk of 6 slagen tegen de wind in om bij Langeland om de hoek te komen en zo de haven van Bagenkop rond 14.30 uur binnen te lopen. Tenminste niet zo'n lange dag en met redelijk vooruitzicht om morgen naar Kile te zeilen. De wind draait naar Noord dus beter kan haas niet maar die zal een stuk zwakker zijn of die voldoende is om zonder hulp van de motor Kiel te halen? Morgen zien we weer verder.